Rigtig mange læger har lovprist muligheden for, hurtigt og nemt via et telefonopkald, at kunne afklare en klinisk situation, en kontrol eller en opsamling på en udredning. Endelig fik vi på grund af en pandemi fornuften i tale, og der blev etableret et system, som var win-win for sundhedsvæsen og patienter. Det vælger man så at stoppe nu. I min praksis har cirka 20 pct. af konsultationerne det seneste år været telefonkonsultationer – og vi kan stå inde for, at...

Opsagt aftale om telefonkonsultationer bomber almen praksis tilbage til stenalderen Det seneste år er hver femte konsultation hos Lægefællesskabet i Grenå foregået over telefonen. Danske Regioner har nu valgt at opsige aftalen om lange telefonkonsultationer. Det er både spild af ressourcer og efterlader, endnu engang, ældre og sårbare patienter som taberne, skriver praktiserende læge Jannik Falhof.
Denne artikel er forbeholdt abonnenter.
Log indEller opret en brugerprofil for at få adgang til artikler.Opret konto