Sundhedsstof fylder mere og mere i medierne Sundhed fylder mere og mere i avisernes spalter. På ti år er antallet af artikler om emnet vokset voldsomt i formiddagsaviserne Ekstra Bladet og B.T. Samtidig er guidejournalistikken for alvor slået igennem på sundhedsområdet

Kioskbaskere som ’Sådan undgår du sukkersyge’ og ’Dårlig søvn afslører sygdom’ er blevet hverdagskost i formiddagsaviserne B.T. og Ekstra Bladet.

Dagens Medicin har finkæmmet B.T. og Ekstra Bladet i september 2000 og 2010, og på det årti er antallet af sundhedshistorier vokset med næsten 145 pct.

Især B.T. surfer med på sundhedsbølgen og tegner sig for 76 pct. af det samlede antal sundhedsartikler i de to aviser i 2010. Det skyldes hovedsageligt, at B.T. for to år siden lancerede sig som ’Danmarks Sundhedsavis’.

»Vi opdagede, at der var et stort marked for sundhedsstof, og derfor har vi gjort meget ud af at markedsføre os på det felt. Sundhed er nu vores førende stofområde,« fortæller B.T.s sundhedsredaktør, Henny Christensen.

Velkommen på forsiden
På grund af stofområdets popularitet vinder det tit kampen i avisens redaktionslokaler og skubber drabssager og politiske intriger væk fra forsiden. I september 2010 var der 11 sundhedsforsider i B.T. mod tre i september 2000, viser undersøgelsen fra Dagens Medicin.

»Vores sundhedshistorier fanger. Det er faktisk det stofområde, der har været mest på forsiden, og det har solgt rigtig godt. Sundhed er noget, som optager mange borgere. Alle ønsker en sundere livsstil,« siger Henny Christensen, der dog ikke vil komme nærmere ind på de konkrete salgstal.

I takt med, at sundhed har invaderet B.T. og Ekstra Bladet, går guidejournalistikken med dens vejledende og rådgivende artikler som f.eks. ’10 gode råd til at vinde kampen mod fedtet’ sin sejrsgang. Således stod antallet af vejledende sundhedsartikler i 2010 for næsten 42 pct. af det samlede antal historier om sundhed i begge aviser. I september 2000 var det kun 21 pct.

Til sammenligning udgjorde antallet af sundhedsartikler i kategorien klassisk journalistik i 2010 omkring 48 pct. For ti år siden var tallet 71 pct. Klassisk journalistik henviser til sundhedsartikler, der nøgternt afdækker og refererer en problemstilling og belyser den fra flere forskellige vinkler.

Farvel til guide journalistikken
Men tjeklister og ’10 gode råd’ vil snart blive fortid på Ekstra Bladet. De vil nemlig sætte deres sundhedsdækning i system og skabe en modvægt til B.T.s guidejournalistik.

»Vores sundhedshistorier i avisen har før været meget mere vilkårlige og tilfældige, men nu er det vores ambition at lave undersøgende og kulegravende sundhedsprojekter, der helst skal ramme forsiden. Det skal være journalistik set gennem almindelige menneskers øjne, og historierne skal sætte dagsorden og skabe debat,« forklarer Ekstra Bladets redaktionschef, Miki Mistrati, og uddyber: »Vi vil ikke lave avishistorier om, hvordan du undgår at få hold i nakken. Vi vil lave historier, hvor vi eksempelvis afslører, at kræftplanen ikke holder.«

Den nye satsning betyder bl.a., at en journalist i februar i år udelukkende er blevet sat til at beskæftige sig med sundhed.

Sundhed på flere mediers dagsorden
Men B.T. og Ekstra Bladet er ikke de eneste, der kaster sig over sundhedsområdet. De medier, som Dagens Medicin har været i kontakt med, bl.a. 24timer og MetroXpress, Ritzaus Bureau, Politiken og Jyllands-Posten, fortæller, at de ligeledes prioriterer sundhedsområdet højere end tidligere. F.eks. har Jyllands-Posten hver uge sundhedstillægget PULS i avisen, men det er på nettet, at stofområdet fylder mest.

»Vi mærker den store interesse for sundhed ved bl.a. at se på antallet af besøgende på vores hjemmeside og antal klik på de enkelte artikler. Sundhed er et populært fænomen i samfundet, og det er vi ikke upåvirket af. Man kan bl.a. se, hvor højt B.T. prioriterer sundhed, og det påvirker jo også os,« fortæller PULS-redaktør på Jyllands-Posten, Kirsten Elley, der samtidig forklarer, at avisen også har fokus på guidejournalistik.

Hos nyhedsleverandøren Ritzaus Bureau bruger de derimod ikke energi på slankekure og helseråd, men fokuserer primært på sundhedssystemet og forskningsresultater.

»Vi har måske stadig en lidt konservativ tilgang til stoffet. Det kan godt være, at det ville give vores kunder flere helseannoncer, hvis vi f.eks. havde en sundhedsredaktion. Men helsestof kan også skade vores validitet,« siger Ritzaus nyhedsredaktør, Anders Damgaard.

Ritzaus Bureau oplever, at der hersker større opmærksomhed på sundhed blandt deres kunder. De følger nemlig konstant efterspørgslen på historier inden for forskellige stoftyper, og uden at løfte sløret for ’forretningshemmeligheder’ spår Anders Damgaard, at Ritzau i fremtiden vil prioritere sundhed højere.

»Personligt tror jeg, at sundhedsstoffet kommer til at fylde mere, også hos os. Det er jo udtryk for en individualisering i samfundet og det voksende fokus på læsernes eget ’nære liv’,« vurderer nyhedsredaktøren.

Bjarke Lund Larsen og Mille Schneekloth Christiansen

Fakta om Dagens Medicins Undersøgelse

Antal sundhedsartikler steg 145 pct.

Antallet af sundhedsartikler i B.T. og Ekstra Bladet er steget med 145 pct. fra 2000 til 2010.

I september 2010 var der sammenlagt 93 sundhedsartikler mod 38 artikler i 2000.

Ekstra Bladet og B.T. havde tilsammen 12 sundhedsforsider i september 2010 mod tre forsider i september 2000.

Antallet af artikler med guidejournalistik udgjorde i september 2010 42 pct. af det samlede antal artikler mod 21 pct. i september 2000.

Antallet af artikler med klassisk journalistik udgjorde i september 2010 48 pct. af det samlede antal artikler mod 71 pct. i september 2000.

Antallet af artikler med advarende journalistik udgjorde i september 2010 10 pct. af det samlede antal artikler mod 8 pct. i september 2000.

Skriv kommentar