Straf giver ikke mere læring, men hvordan lærer vi så? Jeg vil bytte al den snak om straf ud med en forpligtelse i sundhedsvæsnet til at sætte sig i spidsen for at sikre en fremtidig kultur med psykologisk tryghed, der er nysgerrig efter at italesætte, forstå, udbedre og sprede viden om fejl, skriver faren til Mathias, som døde af meningitis.

Straf giver ikke mere læring, siger Lise Møller, bestyrelsesmedlem i Lægeforeningen i artiklen ’Læge i retten for fejlbehandling: Straf giver ikke mere læring, siger Lægeforeningen’ i Dagens Medicin 5. februar. Jeg deler Lise Møllers opfattelse, men det er foruroligende, at hun blander læring, Mathiassagen og retssystemet sammen. Læring forudsætter ikke, at vi sætter retssystemet ud af spil. Derfor har jeg to spørgsmål: Hvorfor evner det kliniske ikke i højere grad at komme nulfejlskulturen til livs? Mener Lise Møller, at det...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement