Forskerne justerede i deres studie for køn og alder, men alligevel stod det meget klart, at på alle målparametrene for sprog haltede børn med ADHD bagefter. Klinikere skal være mere opmærksom på børn med ADHD, som har det fagligt eller socialt svært, og de kan se, at disse ting ikke forbedres, selvom børnene modtager behandling for ADHD, siger forsker bag studiet.Foto: colourbox.dk

Sprog spiller stor rolle i udfordringerne hos børn med ADHD Dansk studie, der er det største af sin slags til dato, belyser, hvordan sproglige vanskeligheder spiller en stor rolle i de udfordringer, som børn med ADHD har i forhold til venner og skole. Klinikere skal være mere opmærksomme på sproglige vanskeligheder hos børn med ADHD, fordi sproget ikke forbedres, bare fordi barnet behandles for ADHD, siger forsker.

Omkring 40 pct. af børn med ADHD har sproglige vanskeligheder i et omfang, at de kvalificerer til en diagnose med sprogforstyrrelse. Der er dog ofte ikke den samme opmærksomhed på de sproglige vanskeligheder, som der er på selve diagnosen med ADHD. Men det burde der måske være. Et nyt dansk studie viser i hvert fald, at der er en meget klar kobling mellem sproglige vanskeligheder hos et barn med ADHD og så de problemer, som barnet kan have i forhold...

Prøv Dagens Medicin gratis i 4 uger*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 4 uger.

Efter 4 uger fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement