Foto: Lars Andersen

Kvalitetsdatabaser skal løse basale problemer, før hospitaler kan sammenlignes Problemer med relevante beskrivelser af patientpopulationerne i de nationale kliniske databaser gør det vanskeligt – og til tider meningsløst – at sammenligne kvaliteten på forskellige hospitaler inden for flere standarder.

Når man, som vi gør på Rigshospitalet, arbejder systematisk med at gennemgå opfyldelsen af alle kvalitetsindikatorer fra de nationale kliniske databaser, så står vi tilbage med en uheldig konklusion: Patientpopulationerne i kvalitetsdatabaserne er i en del tilfælde så mangelfuldt beskrevet, at det ikke giver mening at sammenligne hospitaler på tværs. Nedenfor vil jeg komme med nogle eksempler på nogle problemer med de kvalitetsstandarder, som f.eks. Rigshospitalets afdelinger bliver bedømt på. Men først nogle linjer om, hvordan vi arbejder med at...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement