Foto: Privat

To læger har behandlet hundredvis af patientklager: Nu kommer de med kollegial opfordring Hvert år oplever flere og flere læger byrden af at få en patientklage på halsen. Vi lever i en nulfejlskultur, hvor skylden helst skal placeres, når noget går galt. Derfor er måden, vi taler om hinanden på over for patienten, vigtigere end nogensinde, lyder det fra to læger, som har behandlet hundredvis af patientklager.

Da praktiserende læge Bent Fabricius Stolberg startede som sagkyndig i Styrelsen for Patientklager for snart syv år siden, havde han al sit fokus på sagsmappens detaljer. Men i takt med at hans erfaring er vokset, synes en bredere tendens at gå igen i mange patienters klagesager: De antændes ofte af en kommentar fra en kollega i sundhedsvæsenet. »Rigtig mange af de sager, som rammer mit bord i Styrelsen for Patientklager, indledes med, at lægen over for patienten eller en pårørende...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement