Rapporten

Læger: Ventetidsgarantier er forkert prioritering Ventetidsgarantierne begrænser den lægefaglige prioritering på hospitalerne, viser en ny rundspørge. Sundhedsministeren er uenig.

Urologen: Ventetidsgarantierne er som at pisse i bukserne for at få varmen På urinvejskirurgisk afdeling i Holstebro kæmper de en umulig kamp for at nedbringe ventetiderne. Det forklarer ledende overlæge på afdelingen, der peger på, at en differentieret løsning i stedet er vejen frem.

Ortopædkirurg: Vi prioriterer de forkerte patienter Politikernes ønske om at sikre, at patienter maksimalt skal vente 30 dage på udredning og behandling, gør, at de forkerte patienter bliver prioriteret, mener ledende overlæge.

Øjenlægen: Ventetidsgarantier forblænder patienterne Politikere forfører patienter med ventetidsgarantierne, men glemmer, at det er på bekostning af andre patienter. Det mener ledende overlæge på afdelingen for øjensygdomme på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa.

Kirurgen: Garantier strider mod lægeløftet og besværliggør lægegerningen Ventetidsgarantierne er politisk styring, der strider mod lægeløftet. Det mener ledende overlæge på kirurgisk afdeling i Køge, der peger på, at lægernes arbejde er blevet mere besværligt med garantierne.

Sundhedsminister ved ikke, hvad central patientrettighed koster Ventetidsgarantierne er en hjørnesten i regeringens sundhedspolitik. Men sundhedsministeren kan ikke oplyse om, hvad det politiske værdibevis koster. Det bekymrer lægeformand.

Jannik rykkede fra Aarhus til Grenaa og vinkede farvel til en halv lægeløn Vil vi uligheden i sundhed og lægemanglen i yderområderne til livs, skal det være attraktivt at være læge for de tunge patienter. Det er ikke tilfældet i dag. Tværtimod, mener Jannik Falhof, som selv skiftede praksislivet i Aarhus midtby ud med Grenaa.

Dagbog fra klinikken: Sådan ser en arbejdsdag ud for Jannik Falhof På en tilfældig arbejdsdag i april så Jannik Falhof 14 patienter, hvoraf kun én ikke var relativt kompliceret. »Jeg kunne sagtens have brugt tre gange så meget tid for at komme længere rundt om patienternes problemer«
