En succes er født
Sofie Gråbøl spiller en central rolle som den ledende jordemoder Ella i de første to afsnit af den nye dramaserie ’Dag & nat’.Foto: Jes Larsen, TV2

En succes er født ANMELDELSE TV2’s nye dramaserie ‘Dag & nat’ giver et troværdigt og realistisk indblik i døgnrytmen på en travl fødegang, skriver Morten Hedegaard, tidl. klinikchef på Rigshospitalets fødeafdeling.

Allerede i den allerførste scene i TV2’s nye dramaserie ‘Dag & nat’, der handler om livet på en travl dansk fødegang, bliver scenen sat for en konflikt, som de fleste i det danske sundhedsvæsen kender til hudløshed. De tilbagevendende krav om besparelser versus hensynet til patienter og medarbejdere.

Her meddeler afdelingens ledende fødselslæge Michael (Adam Brix) nemlig den ledende jordemoder Ella (Sofie Gråbøl), at fødeafdelingen er blevet pålagt sparekrav, og at der ikke er noget at gøre, fordi budgettet skal overholdes. 

Arbejdspresset er allerede fra starten af serien i fokus, jordemødre og læger er godt slidt ned, afdelingen er underbemandet og overbelagt, og man kan som bekendt ikke skynde på en fødende kvinde.

De første to afsnit af serien, som denne anmeldelse er baseret på, har Ella i centrum. Ella er klinisk ansvarlig og fordeler opgaverne til jordemødrene på vagt, samtidig med at hun selv passer nogle af de fødende og står med det ledelsesmæssigt ansvar. 

Hun er optaget af opadtil at skaffe flere ressourcer til afdelingen, samtidig med at hun arbejder intenst med at motivere og engagere medarbejderne, der alle føler, at de er en del af et ekstremt presset system. 

Teknisk og fagligt troværdig

I de første afsnit bliver vi præsenteret for mange og meget forskellige fødende. Der er den helt unge pige, der føder og derefter lader barnet bortadoptere, en tvillingefødsel, der ender med kejsersnit i stærk modsætning til den fødendes ønske, men også det modne par, der indlægges til igangsættelse, efter at intrauterin fosterdød indtræder få uger før terminen.

TV2’s nye dramaserie ‘Dag & nat’Foto: Henrik Ohsten, TV2

Som fødselslæge er det imponerende at se, hvor skarpt og troværdigt serien både teknisk og fagligt skildrer arbejdet på fødegangen. Faktisk er der kun ét sted, hvor manuskriptforfatteren fejler – det vender vi tilbage til. 

Lidt overraskende er det dog, at man har valgt at besætte rollerne således, at alle lægerne spilles af mænd, hvilket står i klar modsætning til kønsfordelingen hos læger i den virkelige verden, og i særdeleshed til den der findes i gyn-obs-specialet. 

Ideologier støder sammen

Afdelingens økonomi er ikke det eneste område, hvor der i de første to afsnit lægges spor ud til fremtidige konflikter. I jordemodergruppen er der forskellige holdninger til, hvordan den ideelle fødsel skal forløbe. 

Mens jordemoderen Tine (Sara Hjort Ditlevsen) er tilhænger af, at fødslen helst skal foregå så ‘naturligt’ som muligt, har de øvrige jordemødre andre prioriteter på fødestuerne. 

Det resulterer bl.a. i, at Tine får en klagesag på halsen fra en fødende kvinde, der er vred over, at hun først i forbindelse med et vagtskifte, hvor Tine bliver afløst af Ella, får tilbudt lattergas.

Selvom det formentlig hører til sjældenhederne, at nybagte mødre ligefrem klager over for lidt smertedækning, så indkapsler scenen en faglig diskussion, som er reel og relevant.

Den obligatoriske lovestory

Ingen (drama)serie uden kærlighed og det gælder også for ‘Dag & nat’. Her blomstrer amorinerne mellem Ella, der er single, og børnelægen Jerry (Pål Sverre Hagen), der har hustru og barn hjemme i Norge, i en sådan grad, at de har sex på jobbet. 

Forholdet fører til, at Ella bliver gravid, men ikke ønsker at få barnet. Og det er i den forbindelse, at der har sneget sig en lille skønhedsfejl ind i manuskriptet. 

For at vise, at hun er gravid, anvender Ella nemlig et lille apparat, der normalt kun bruges til at vise hjertelyd ved fostre hos højgravide. Apparatet kan slet ikke kan registrere hjertelyd i begyndelsen af en graviditet. 

Det ændrer dog ikke på, at de første to afsnit fremstår særdeles troværdige og realistiske. Samtidig får seerne også et indblik i de massive udfordringer, der aktuelt er på de danske fødegange, hvor det er en daglig kamp at få både de økonomiske og personalemæssige ender til at mødes, så både de fødende, deres partnere og de nyfødte kan få så god en start på deres nye tilværelse sammen som muligt.

‘Dag & nat’, ny dramaserie på TV2. (8 afsnit á 40 minutter). Hovedforfatter: Lone Scherfig. Instruktion: Søren Balle, Lone Scherfig og Ole Christian Madsen. Skuespillere: bl.a. Sofie Gråbøl, Marijana Jankovic, Birthe Neumann, Charlotte Munck, Sara Hjort Ditlevsen, Mette Horn, Pål Sverre Hagen, Lisa Loven Kongsli, Lisa Carlehed og Mattias Nordkvist. 

Dag & nat havde premiere søndag 22. maj 2022 på TV 2 PLAY, og første afsnit sendes søndag 29. maj på TV 2

Skriv kommentar