Pjækkebøder til patienterne – er det vejen frem? Før vi indfører disse gebyrer til samfundets absolut svageste, nemlig de svært syge, bør vi optimere vores rutiner for påmindelser.

Som beskrevet i Berlingske 28. juni foreslår Liberal Alliance i Region Hovedstaden, at syge skal have en erstatning på nogle tusinde kroner, hvis de får aflyst og udsat deres behandlinger. I naturlig forlængelse melder sig så spørgsmålet, om det skal gælde begge veje, det vil sige om patienterne også skal pålægges en bøde, hvis de udebliver fra en behandling.

Der er angiveligt 100.000 udeblivelser uden afbud hvert år bare i Region Syddanmark, så det samlede tal på landsplan må være enormt. Udeblivelsesgebyr findes allerede hos en del praktiserende læger, speciallæger, tandlæger, kiropraktorer, fysioterapeuter, psykologer og mange flere. De mange udeblivelser på hospitalerne kunne derfor måske berettige indførelse af et gebyr, hvis patienten udebliver uden grund. Vi skal dog være meget varsomme med at indføre en gebyrordning, som sandsynligvis vil kunne koste lige så meget i administration. Og hvem skal vurdere, om en patient har ‘lovligt forfald’? Der vil altid skulle indgå et skøn, og det kan være vanskeligt. Det er jo ret syge mennesker, så sygdommen i sig selv kan være medvirkende til, at man ikke kan møde som planlagt. Og hvornår er dette så tilfældet? Vanskeligt.

Før vi indfører disse gebyrer til samfundets absolut svageste, nemlig de svært syge, bør vi optimere vores rutiner for påmindelser. Alle enheder må indføre besked til patientens e-boks, email-varsling, SMS-beskeder, eller sågar opringning til patienten dagen før. Mulighederne er mange, så før vi tordner mod vores ofte meget svage patienter, skal de have en bedre chance for at kunne møde til de aftalte besøg.

Essensen er, at mange af patienterne på hospital er svært syge og belastet både fysisk og psykisk, og vi skal varetage deres interesse. Hvis man udebliver, fordi man ikke kan overskue tingene, ikke har magtet at notere tiderne, eller er syg i øvrigt, så kan det ikke være korrekt at give dem en bøde for det. Og dette vil skulle vurderes hver eneste gang af en læge. Stort cirkus. Jeg kan måske bedre forstå udeblivelsesgebyrer andre steder, hvor patienterne er mindre syge, men i hospitalssystemet nu til dags, der er de faktisk ret syge. Vi havde for nogle år siden en del udeblivelser i vores ambulatorier, men så indførte vi, at der blev ringet til patienterne dagen før. Det reducerede udeblivelserne markant. Så der er flere håndtag at skrue på.

Skriv kommentar