Den enkelte patient og deres rejse gennem sundhedssystemet må være det vigtigste i strukturen af vores sundhedsvæsen, skriver Katrina Feilberg og Jakob Rixen.Foto: Sundhed Danmark og Dansk Erhverv

Vi skal sikre den sammenhængende patientrejse DEBAT: Det må være præmissen for vores sundhedsvæsen, at vi indretter det, så patientrejsen er bedst for netop dem, det handler om. Patienten skal komme før systemet, skriver Katrina Feilberg og Jakob Rixen.

I debatten om strukturen af vores sundhedsvæsen kan patientens rejse gennem systemet have en tendens til at blive unødvendigt kompliceret. Derfor opfordrer vi i Sundhed Danmark og Dansk Erhverv Sundhedsstrukturkommissionen til at sikre den sammenhængende patientrejse.

Og hvis det skal lykkes, kræver det både, at der skabes sammenhæng mellem udredningsret og behandlingsgaranti, og at der sikres en reel uafhængig patientrådgivning.

Sammenhæng mellem udrednings- og behandlingsgarantien

Først og fremmest skal vi sammenkoble udrednings- og behandlingsgarantien. I dag begynder patienterne på en venteliste for udredning og risikerer efter endt udredning at blive sendt tilbage til visitationen og en ny venteliste for behandling.

Patienterne risikerer derved også at blive henvist til udredning ét sted og behandling et andet, fordi de to rettigheder ikke hænger sammen. Det giver lange ventelister, men værre endnu, så giver det også usammenhængende patientforløb. Usammenhængende patientforløb øger risikoen for fejl, dobbelt undersøgelser og har store konsekvenser for patientens trivsel, fordi patienterne ofte foretrækker at fortsætte i behandling hos den læge, der har udredt dem.

Patienterne skal garanteres en uvildig rådgivning, hvor deres situation er i fokus

Men det kan undgås, hvis garantierne samles i én, og vi derfor giver patienterne ret til udredning og behandling samme sted. På den måde ville patienten blive forundersøgt, udredt, få en diagnose, en behandlingsplan og derefter blive behandlet på ét og samme sted – og af en læge de undertiden lærer at kende.

En sammenkobling af garantierne vil derfor forhindre, at patienterne bliver kastebold i systemet, nedbringe ventetiderne og sagsbehandlingstiden i regionerne. Det vil samtidig bidrage til en mere tryg patientrejse, hvor patienten oplever konsistens i læge-patient relationen – hvilket alt andet lige er vigtigere end, hvorvidt behandlingen foretages hos en offentlig eller privat aktør.

En kompetent og tilgængelig patientrådgivning

Patienterne skal garanteres en uvildig rådgivning, hvor deres situation er i fokus. Det er i første omgang derfor meget positivt, at der i finansloven for 2024 er afsat midler til at indføre en uafhængig patientrådgivning.

For at rådgivningen bliver en succes, er vi nødt til at sikre, at patienterne er vidende om muligheden for rådgivning. At personalet i instansen har de rette kompetencer og ikke mindst, at instansen er tilgængelig i et meningsgivende og værdiskabende omfang. Vi ser derfor frem til at følge implementeringen af den uafhængige patientrådgivning.

Patientrettighederne er i dag en succes. Det understreger vigtigheden af at sikre en tilgængelig patientrådgivning til gavn for både den enkelte patient og det pressede sundhedsvæsen. For i den fortsatte udbredelse af patientrettighederne skal vi sikre, at muligheden for rådgivning følger med. Der er behov for en varig uafhængig patientrådgivning, og den opgave bør løses gennem et samarbejde mellem forskellige aktører i det samlede sundhedsvæsen.

For den enkelte patient og deres rejse gennem sundhedssystemet må være det vigtigste i strukturen af vores sundhedsvæsen. Og i Sundhed Danmark og Dansk Erhverv mener vi, at en sammenkobling af udrednings- og behandlingsgarantien og en uafhængig patientrådgivning er vigtige skridt, der vil skabe en mere sammenhængende patientrejse.

Skriv kommentar