God tid forbedrer patientrelationen, men det handler ikke om antallet af minutter
Foto: privat

God tid forbedrer patientrelationen, men det handler ikke om antallet af minutter Den gode patientrelation i almen praksis handler blandt andet om, at patienten føler, der er god tid. Ny undersøgelse viser, at det ikke nødvendigvis handler om flere minutter, men om følelsen af, at der er tid til at tale om det, patienten har brug for.

Hvad skaber egentlig en god relation mellem læge og patient i almen praksis? Er det tid, kontinuitet, tilgængelighed? Almen praksis er genstand for flittige diskussioner om, hvad der betyder mest – ikke mindst i et presset sundhedsvæsen, hvor manglende tid fylder hos både patient og læge. Elisabeth Assing Hvidt, der er sociolog og lektor ved Forskningsenheden for Almen Praksis på Syddansk Universitet, forsker i læge-patient-relationen i almen praksis, og hvilken betydning den kan have for sundheden.  Hun står bag et...

Denne artikel er forbeholdt abonnenter.

Log indEller opret en brugerprofil for at få adgang til artikler.Opret konto

Få Dagens Medicin gratis i 14 dage.

Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev og få gratis adgang til artikler på dagensmedicin.dk i 14 dage. Prøveabonnement er uforpligtende og udløber automatisk efter prøveperiodens udløb.


Allerede bruger? Log ind