Ulrik Hesislev
»Nu, hvor regionen selv har overtaget ansvaret for lægevagten, er der investeret i nye lægebiler og udstyr, ligesom konsultationslokalerne også har fået en overhaling – og så består lægevagten af frivillige læger, som rent faktisk ønsker at være der. Og det gør en stor forskel,« siger Ulrik Hesislev, praktiserende læge og tidligere formand for PLO Sjælland.Foto: Joachim Rode

Region Sjællands nye lægevagt har potentiale – men også plads til forbedring Den nye lægevagt i Region Sjælland har fået en hård start på tilværelsen med tryk på telefonerne, tekniske udfordringer og lange svartider, hvor særligt weekenderne volder problemer. Men hvordan har de fagfolk, som bemander ordningen, taget imod den nye lægevagt? Dagens Medicin har spurgt et par af dem.

Et uventet stort tryk på telefonerne, mediehistorier om lange ventetider for patienterne og en række tekniske udfordringer har givet Region Sjællands nye lægevagt en hård start på tilværelsen siden opstarten 1. oktober.  I sidste uge kunne Trine Holgersen, direktør for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland, oplyse, at der allerede nu er nedsat en taskforce. Den skal undersøge de lange ventetider, som særligt har ramt lægevagten i weekenderne på trods af en øget bemanding i opstartsfasen, ligesom Forretningsudvalget i mandags...

Denne artikel er forbeholdt abonnenter.

Log indEller opret en brugerprofil for at få adgang til artikler.Opret konto

Få Dagens Medicin gratis i 14 dage.

Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev og få gratis adgang til artikler på dagensmedicin.dk i 14 dage. Prøveabonnement er uforpligtende og udløber automatisk efter prøveperiodens udløb.


Allerede bruger? Log ind