Novo Nordisk og Eli Lilly kæmper om førertrøjen To giganter på markedet for diabetesbehandling kæmper intenst om at blive markedsdominerende inden for behandling med GLP-1-midler. Novo Nordisk satte forleden et hårdt angreb ind, men Eli Lilly kan om nogle år sætte Novo skakmat.

Novo Nordisk og Eli Lilly ligger skulder ved skulder i kampen om markedsdominans på markedet for GLP-1-behandlinger til personer med diabetes. Begge lægemiddelgiganter ser ud til at satse på højere doser af deres respektive lægemidler for at få bedre effekt, og nu har Novo Nordisk lavet et regulatorisk træk, der måske kan bringe dem et skridt foran. Det skriver Fierce Pharma.

Onsdag ansøgte Novo Nordisk den amerikanske sundhedsmyndighed FDA om en godkendelse af deres ugentlige GLP-1-behandling, Ozempic, i 2 mg doser. På det amerikanske marked findes Ozempic i dag allerede i 0,5 og 1,0 mg doser. Novo har indsendt en lignende ansøgning til det europæiske lægemiddelagentur EMA.

Trækket fra Novo Nordisk kommer, efter Eli Lilly i september fik FDAs godkendelse af 3,0 og 4,5 mg doser af deres GLP-1-middel, Trulicity. I forvejen havde Novos konkurrent fået godkendt 1,5 mg doser.

Trulicity og Ozempic deler markedet

Det er ikke underligt, at både Novo Nordisk og Eli Lilly satser på de højere doser af deres lægemidler. Både Trulicity og Ozempic har vist sig at virke bedre i de høje doser. Specielt Ozempic har vist lovende takter i de resultater, som er sendt ind til lægemiddelmyndigheder på hver sin side af Atlanten.

Forsøgsdata stammer fra fase 3b-studiet Sustain Forte, hvor 2,0 mg doser af Ozempic efter 40 uger viste sig signifikant at kunne reducere blodsukkerniveauerne sammenlignet med 1,0 mg doser. Ydermere opnåede flere patienter i behandling med 2,0 mg Ozempic American Diabetes Associations mål om et blodsukkerniveau som målt ved HbA1c-a under syv pct. Personer i behandling med den høje dosis tabte sig også mere.

Ozempic har vækstet aggressivt siden lanceringen i 2018, hvor Trulicity havde fået fordelen af at være først på markedet. I tredje kvartal af 2020 var salget af de to lægemidler i USA så tæt, som det overhovedet kunne være. Andelen af nye patienter, som valgte Ozempic og Trulicity, var hhv. 34,7 pct. og 34,5 pct. Andelen af samlede recepter fordelte sig med hhv. 26,8 pct. og 44,3 pct. 

Alting er dog oppe i luften i netop disse år, hvor Novo Nordisk med deres orale version af Ozempic, Rybelsus, kan forstyrre markedet. FDA godkendte Rybelsus i september 2019, og efter blot 20 uger på markedet havde Novo Nordisk med deres tabletversion af et GLP-1-middel snuppet lige så mange markedsandele som hele SGLT-2-klassen af orale diabetesbehandlinger til sammen.

Flere end 80 pct. af alle nye patienter, som sættes i behandling med GLP-1-midler for diabetes, bliver sat i behandling med Rybelsus. Novo Nordisk har også netop sat gang i kliniske forsøg med højere doser af det aktive stof semaglutid i Rybelsus.

Flere slagsmål forude

De to lægemiddelgiganter slås ikke bare med deres produkter på markedet for diabetes.

Novo Nordisk ansøgte så sent som i december FDA om godkendelse af semaglutid til behandling af svær overvægt. Ansøgningen skete på forsøgsdata, som viser, at semaglutid kan lede til et vægttab på mellem 15 og 18 pct. af kropsvægten.

Semaglutid har også vist gode takter inden for behandling af leversygdommen NASH, og Novo Nordisk har for nylig annonceret, at de også vil igangsætte et klinisk fase 3-forsøg med semaglutid som behandling mod Alzheimers.

Eli Lilly har tilsvarende gang i kliniske forsøg, der skal gøre deres GLP-1-middel til en endnu større sællert. Blandt andet har Eli Lilly igangsat et klinisk fase 3-forsøg, som begge lægemiddelproducenter og hele markedet venter med spænding på resultaterne af. I det forsøg bliver Eli Lillys nyeste skud på stammen, GLP-midlet tirzepatide, målt direkte op imod Ozempic som behandling af patienter med type 2-diabetes.

Skriv kommentar