Patienter skal rådgive hospitalspersonale om kommunikation Tre tidligere patienter er blevet ansat som konsulenter på Regionshospitalet Horsens. Målet er, at personalet skal blive bedre til at tale med patienterne om svære emner.

Regionshospitalet Horsens’ ansatte vil være bedre til at tale med patienter om svære emner som liv og død. Derfor har de ansat tre konsulenter, der virkelig ved, hvad det handler om, skriver DR 

De tre konsulenter er nemlig alle selv tidligere patienter. 

Hospitalet er det første i Danmark til at ansætte tidligere patienter som konsulenter. Inspirationen kommer fra England, siger sygeplejefaglig direktør Inge Pia Christensen til DR. ­

»Dialogen skal foregå på patientens præmisser, og hvem er bedst til at fortælle, hvad de præmisser er? Det er faktisk de patienter, vi har haft her,« siger hun. 

Patienterne kan for eksempel fortælle, hvilket sprog der virker, når hospitalet sender patientinformation hjem til patienterne, og hvad de skal være opmærksomme på, når patienter er kritisk syge. 

Inge Pia Christensen håber, at patientkonsulenterne kan hjælpe i dialogen med kritiske patienter, der måske vil klage over behandlingen .

»Vi vil gerne kunne sige undskyld til patienterne på den rigtige måde og bruge klager til at lære af de oplevelser, patienterne har haft. Det kan patientkonsulenterne faktisk hjælpe os til,« siger hun.

Allerede efter få måneder har sygehuset i Horsens besluttet at fortsætte forsøget næste år.

Skriv kommentar