Te og mælk beskytter mod type 2-diabetes
Foto: Niels-Bjørn Albinus

Te og mælk beskytter mod type 2-diabetes To nye studier peger på, at både te og mælk kan være med til at reducere risikoen for udvikling af type 2-diabetes. Til gengæld ser rødt og forarbejdet kød ud til at øge risikoen.

Et nyt studie med data fra 19 tidligere undersøgelser, der sammenlagt omfatter mere én mio. mennesker, viser, at indtag af moderate mængder sort, grøn eller olanga te er associeret med lavere risiko for udvikling af type 2-diabetes.

Resultaterne er netop blevet præsenteret på den årlige kongres for European Association for the Study of Diabetes (EASD), der løber af stablen i disse dage.

Det har længe været kendt, at et dagligt indtag af te er forbundet med flere gavnlige helbredseffekter, men studiet er det første af sin størrelse til at sætte tal på effekterne. Resultatet viser, at det at drikke fire kopper te eller mere om dagen er forbundet med 17 pct. lavere risiko for udvikling af type 2-diabetes.

»Det er spændende resultater, fordi de tyder på, at folk kan gøre noget så simpelt som at drikke fire kopper te om dagen for potentielt at sænke risikoen for udvikling af type 2-diabetes,« fortæller en af forskerne bag studiet, Xiaying Li fra Wuhan University of Science and Technology i Kina, i en pressemeddelelse, der er sendt ud fra EASD.

Data fra mere end én mio. mennesker

I studiet har forskerne inkluderet data fra 19 studier med i alt 1.076.311 personer.

Forskerne undersøgte effekten af at drikke mindre end én kop te om dagen, mellem én og tre kopper te om dagen samt mere end fire kopper te om dagen i forhold til risikoen for udvikling af type 2-diabetes.

Forskerne justerede også deres data for blandt andet køn, og hvor i verden undersøgelserne var blevet lavet.

Det tyder på, at folk kan gøre noget så simpelt som at drikke fire kopper te om dagen for potentielt at sænke risikoen for udvikling af type 2-diabetes

Xiaying Li, forsker, Wuhn University of Science and Technology

I sammenligningen mellem te-drikkere og ikke-te-drikkere fandt forskerne, at personer, der drak mellem én og tre kopper te om dagen, havde fire pct. lavere risiko for i undersøgelsesperioden at have udviklet type 2-diabetes sammenlignet med personer, der ikke drak te.

For personer, der drak mere end fire kopper te om dagen, var risikoen reduceret med hele 17 pct.

Resultatet stod fast uanset, hvilken te personerne drak, hvor de levede i verden, og om de var mænd eller kvinder.

Forskerne har flere bud på, hvorfor te ser ud til at være associeret med lavere risiko for udvikling af type 2-diabetes.

»Det er muligt, at særlige komponenter i te, for eksempel polyfenoler, reducerer blodsukkerniveauerne, men at der også er behov for en tilstrækkelig mængde bioaktivt stof for at opnå effekten,« siger Xiaying Li.

Mælkeprodukter er godt for helbredet

Mens man laver sin te, kan man måske også lige så godt finde mælken frem fra køleskabet.

Det kan være en god idé med en sjat mælk i teen, da et andet studie, der er blevet præsenteret på EASD, viser, at mælkeprodukter også er med til at reducere risikoen for udvikling af type 2-diabetes.

I studiet, der er lavet af italienske forskere, er specielt fedtfattig yoghurt associeret med lavere risiko for udvikling af type 2-diabetes, mens rødt og forarbejdet kød er forbundet med øget risiko.

I forskningen har læge Annalisa Giosué fra universitetet i Napoli med sine kollegaer lavet en gennemgang af den eksisterende forskning på området. I alt 13 studier er med i undersøgelsen af, hvordan 13 forskellige fødevareemner fra dyr påvirker risikoen for udvikling af type 2-diabetes.

Forskerne undersøgte effekten af den samlede mængde kød, rødt kød, hvidt kød, forarbejdet kød, samlet mængde mælkeprodukter, fuldfede mælkeprodukter, fedtfattige mælkeprodukter, mælk, ost, yoghurt, fisk og æg i forhold til risikoen for udvikling af type 2-diabetes.

Resultatet af studiet viser, at indtag af mere end 100 gram kød om dagen er associeret med 20 pct. højere risiko for udvikling af type 2-diabetes. Mere end 100 gram rødt kød om dagen øger risikoen med 22 pct. Mere end 50 gram forarbejdet kød om dagen øger risikoen med 30 pct.

Indtag af mindre end 50 gram hvidt kød om dagen var i studiet associeret med blot fire pct. forøget risiko for at udvikle type 2-diabetes sammenlignet med slet ikke at spise kød.

Annalisa Giosué fortæller i en pressemeddelelse fra EASD, at en mulig forklaring kan være, at specielt rødt og forarbejdet kød er vigtige kilder til mættede fedtsyrer, kolesterol og hæm-jern, som alle er kendt for at lede til kronisk inflammation i kroppen og oxidativt stress.

»Hvidt kød indeholder derimod en mere favorabel fedtsyreprofil og lavere mængder hæm-jern,« siger hun.

Mælkeprodukter reducerer risikoen for type 2-diabetes

I modsætning til at spise kød viser studiet, at mælkeprodukter er forbundet med lavere risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Probiotika er kendt for at have en gavnlig effekt på sukkeromsætningen, hvilket kan forklare, hvorfor jævnligt indtag af yoghurt er associeret med lavere risiko for udvikling af type 2-diabetes

Annalisa Giosué, læge og forsker, University of Naples

Mere end 200 gram mælk om dagen ser ud til at sænke risikoen med 10 pct. Et generelt indtag på mere end 200 gram mælkeprodukt om dagen var i studiet associeret med fem pct. reduktion i risikoen for udvikling af type 2-diabetes, mens fedtfattige mælkeprodukter var associeret med tre pct. lavere risiko.

100 gram yoghurt om dagen reducerede risikoen med seks pct., mens hverken ost eller fuldfede mælkeprodukter var associeret med hverken højere eller lavere risiko.

Annalisa Giosué mener, at forklaringen på den beskyttende effekt af mælkeprodukter skal findes i, at mælkeprodukter indeholder mange næringsstoffer, vitaminer og andre bioaktive stoffer, der kan have en positiv effekt på omsætningen af sukker i kroppen.

»Probiotika er også kendt for at have en gavnlig effekt på sukkeromsætningen, hvilket kan forklare, hvorfor jævnligt indtag af yoghurt er associeret med lavere risiko for udvikling af type 2-diabetes,« siger hun.

Forskeren tilføjer, at type 2-diabetes er en af de ledende årsager til kost-associerede dødsfald i verden, og at det derfor er vigtigt at vide mere om, hvordan forskellige elementer i vores kost enten hæver eller sænker risikoen for at udvikle type 2-diabetes.

Sund livsstil sænker risikoen for demens

Lever man et sundt liv og passer godt på sig selv, reducerer det ikke bare risikoen for at udvikle type 2-diabetes. Det sænker også risikoen for udvikling af demens blandt personer med type 2-diabetes. Det viser et tredje studie, der er blevet præsenteret på EASD.

I studiet havde forskerne undersøgt data på 445.364 personer i UK Biobank. Gennemsnitsalderen var ved udgangspunktet 55,6 år, og personerne blev fulgt i mediant 9,1 år. 24.735 havde ved starten af studiet type 2-diabetes.

I forbindelse med inklusionen i UK Biobank har forsøgsdeltagerne svaret på spørgeskemaer, og ved at gennemgå de mange data kunne forskerne inddele forsøgsdeltagerne i grupper, efter hvor sundt de levede.

Undersøgelsen viser blandt andet, at usund livsstil og type 2-diabetes er associeret med øget risiko for udvikling af demens. Personer med type 2-diabetes havde således 33 pct. større risiko for at udvikle demens sammenlignet med personer uden type 2-diabetes.

Resultatet af undersøgelsen viser også, at personer med den mest usunde livsstil havde 65 pct. højere risiko for udvikling af demens sammenlignet med personer med den sundeste livsstil. Ydermere havde personer med type 2-diabetes og sund livsstil 45 pct. mindre risiko for udvikling af type 2-diabetes sammenlignet med personer med type 2-diabetes og usund livsstil.

Konklusionen fra forskerne er da også klar:

»At være vedholdende i forhold til de nuværende anbefalinger vedrørende kost, fysisk aktivitet og søvn er nøglen til et godt helbred og kan lede til lavere risiko for udvikling af demens hos personer med type 2-diabetes,« siger læge Carlos Celis-Morales fra University of Glasgow i en pressemeddelelse fra EASD.

Skriv kommentar