Svensk domstol: Pressemeddelse om Pradaxa var reklame Pressemeddelelse fra Boehringer Ingelheim var ikke saglig og objektiv, fastslår svensk domstol.

Förvaltningsrätten i Uppsala har fastslået, at der var tale markedsføring over for offentligheden, da lægemiddelvirksomheden Boehringer Ingelheim i Sverige i maj 2011 offentliggjorde en pressemeddelse om lægemidlet Pradaxa på hjemmesiden mynewsdesk.com. Dermeded er Förvaltningsrätten nået frem til samme konklusion som Läkemedelsverket i Sverige, der sidste år kategoriserede pressemeddelelsen som reklame og pålagde Boehringer Ingelheim, at det skulle hjemkalde pressemeddelelsen, hvis de ville undgå en bøde på 600.000 kr. Boehringer Ingelheim trak materialet tilbage, men ankede samtidigt afgørelsen til Förvaltningsrätten i...

Prøv Dagens Medicin gratis i 4 uger*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 4 uger.

Efter 4 uger fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement