Helbredsfordelene ved en plantebaseret kost afhænger af kosten
Demosthenes Panagiotakos, professor, Medical Research Methodology and Epidemiology at the Department of Nutrition and Dietetics at Harokopio University in Athens, Grækenland

Helbredsfordelene ved en plantebaseret kost afhænger af kosten Plantebaseret kost er ikke altid sundere end en normal kost med kød, æg og mejeriprodukter. Den plantebaserede kost skal også være fri for junkfood, slik og sodavand for at være forbundet med helbredsfordele.

Plantebaserede diæter bliver mere og mere populære som livsstilsvalg, men et nyt studie viser, at alt det sunde ved en plantebaseret kost i høj grad afhænger af sammensætningen af kosten. Hvis folk følger en plantebaseret kost, men i tillæg spiser meget slik og forarbejdede kornsorter samt drikker mange sodavand, forsvinder fordelene ved den plantebaserede kost sammenlignet med en ikke-plantebaseret kost.

»Baseret på disse resultater ser det ud til, at det ikke er nok at følge en vegansk eller vegetarisk diæt for at reducere den kardiovaskulære risiko. Det er også vigtigt at fokusere sin kost specifikt på at undgå indtag af usunde plantebaserede fødevaregrupper for at opnå fordelene,« siger en af forskerne bag det nye studie, professor Demosthenes Panagiotakos fra Medical Research Methodology and Epidemiology at the Department of Nutrition and Dietetics at Harokopio University in Athens, Grækenland, i en pressemeddelelse.

Forskningsresultatet skulle have været præsenteret på den store kardiologiske ACC.20-kongres, der var sat til at blive afholdt i Chicago i forrige weekend, men som på grund af udbruddet af coronavirus blev flyttet online.

Fulgt 2.000 personer i 10 år

I studiet fulgte forskerne mere end 2.000 personers spisevaner over en tiårig periode, som startede i 2002. Forsøgsdeltagerne blev bedt om at udfylde spørgeskemaer omkring deres spisevaner ved studiet start, efter fem år og efter 10 år.

Ved afslutningen af studiet delte forskerne forsøgsdeltagerne op i tre grupper ud fra mængden af kød og andre animalske fødevarer i deres kost. Da forskerne kiggede på udviklingen af hjertesygdomme, fandt de, at mænd, som spiste de mindste mængder kød og andre animalske fødevarer, havde 25 procent lavere risiko for at havde udviklet en hjertesygdom. Det samme gjaldt kvinderne, hvor mindre indtag af animalske fødevarer var associeret med 11 procent lavere risiko for at have udviklet en hjertesygdom.

Forskerne fortæller i pressemeddelelsen, at selvom forskellen i risiko for udvikling af en hjertesygdom er signifikant, var forskellen i indtag af animalske fødevarer mellem de tre grupper forholdsvis lav. De personer, som fulgte en meget plantebaseret diæt, spiste gennemsnitligt tre animalske produkter om dagen, mens de personer, der fulgte en mindre plantebaseret diæt, gennemsnitligt spise fem animalske fødevarer om dagen.

»Disse fund viser, at selv en lille reduktion i det daglige indtag af animalske fødevarer og en tilsvarende stigning i indtag af plantebaserede fødevarer kan lede til et bedre kardiovaskulært helbred,« siger Demosthenes Panagiotakos.

Det er sundt at snacke sunde fødevarer

Efterfølgende opdelte forskerne de personer, som fulgte en mere plantebaseret kost, efter om de spiste mange sunde plantebaserede fødevarer som frugt, grønt og grove kornsorter eller mange usunde plantebaserede fødevarer som sødede sodavand, forarbejdede korn, kartofler og slik. Her viste undersøgelsen, at kun dem, som spiste sunde plantebaserede fødevarer, opnåede helbredsfordelene i den plantebaserede kost i forhold til risikoen for at udvikle hjertesygdomme.

Forskerne sammenlignede også mænd og kvinder. Her fandt de, at mænd i gennemsnit spiste tre gange om dagen, mens kvinder snackede mere og ofte spise mellem fire og fem gange om dagen. Samtidig havde kvinder en markant højere risiko for at udvikle hjertesygdomme, hvis de spiste usunde plantebaserede fødevarer, i forhold til mændene, og et større potentiale for at reducere risikoen for hjertesygdomme ved at spise sunde plantebaserede fødevarer. Ifølge Demosthenes Panagiotakos viser det, at det er sundt at snacke på sunde fødevarer, mens det at snacke på usunde fødevarer er rigtig usundt.

»I fremtiden vil det være gavnligt, hvis guidelines til at reducere risikoen for udvikling af hjertekarsygdomme er mere specifikke i forhold til de anbefalede fødevarer og de mængder, som personerne bør spise,« siger Demosthenes Panagiotakos

Resultatet er ikke overraskende

Armando Perez-Cueto er lektor ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet, forsker i plantebaserede fødevarer, og han er ikke overrasket over resultatet af det nye studie.

Ifølge Armando Perez-Cueto flugter det nye studie med lignende studier, der er publiceret over de seneste par år, og som alle sammen viser, at det ikke er nok at spise plantebaseret for at få fordelene af den plantebaserede kost. Kvaliteten af kosten skal også følge med.

Den danske forsker fortæller også, at vi lige nu er i en tid, hvor den plantebaserede kost ændrer sig, og det kræver nye tiltag for at oplyse befolkningen om helbredseffekterne af at spise plantebaseret.

»Vi ser i dag, at markedet bliver fyldt med plantebaserede fødevarer, hvoraf noget er super-processeret. Det fjerner helbredsfordelene ved at spise plantebaseret sammenlignet med ikke-plantebaseret. Før i tiden havde vi ikke disse produkter, og derfor er tiden nu kommet til at lave undersøgelserne af helbredseffekterne af plantebaserede fødevarer og differentiere i forhold til dem, som er ultra-processeret,« siger Armando Perez-Cueto.

Skriv kommentar