Forskning bør adskilles fra markedsføring

JEG KAN HELT tilslutte mig Ib Abildgaard Jacobsens synspunkter om direkte firmasponsorering af lægers efteruddannelse (Dagens Medicin nr. 15/04). Det ville være bedst helt at undgå den slags, for undervisningen bliver uundgåeligt produktorienteret ? hvorfor skulle firmaerne ellers betale for kurserne? Det er vigtigt at gøre sig klart, at den samme problematik gælder firmasponsoreret forskning. Det er tydeligt, at firmaernes store investeringer i mere eller mindre lødige forskningsprojekter med efterfølgende mere eller mindre troværdige afrapporteringer også tjener markedsføringsformål. Og da...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement