»Min kvalitative analyse af klagerne bekræfter det, som vi også snakker med hinanden om på gangene, nemlig at klager tit handler om noget andet end selve den behandling, patienten har fået. Det handler om alt det udenom,« siger afdelingslæge Nikolaj Hjort Schmidt fra Ortopædkirurgisk Afdeling.Foto: Sygehus Sønderjylland

Patientklager: »Det, handler om at huske, at det, der er rutine for os, er noget patienten aldrig glemmer« På Sygehus Sønderjylland har de fra patientens perspektiv undersøgt, hvorfor sygehuslæger får klager. Afdelingslæge Nikolaj Hjort Schmidt har undersøgt patientklagerne på Ortopædkirurgisk Afdeling, og de viser, at en stor del af patienterne klager, selvom de har fået den korrekte lægefaglige behandling.

På Sygehus Sønderjylland havde de nok på fornemmelsen, at klager fra patienterne ikke altid handler om den faglige standard. Den fornemmelse har vist sig at være rigtig. »Min kvalitative analyse af klagerne bekræfter det, som vi også snakker med hinanden om på gangene, nemlig at klager tit handler om noget andet end selve den behandling, patienten har fået. Det handler om alt det udenom,« siger afdelingslæge Nikolaj Hjort Schmidt fra Ortopædkirurgisk Afdeling. Han har gennemgået 137 patientklager fra 2021-2024 og...

Prøv Dagens Medicin gratis i 4 uger*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 4 uger.

Efter 4 uger fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement