Tidlige behandling af adhd kan give bedre resultater i skolen Senere start på medicinsk adhd-behandling er forbundet med dårligere resultater i skoletest, viser forskning.

Ny forskning tyder på, at tidlig behandling af adhd kan medvirke til at give bedre resultater i natiaonale test. Det viser resultater af ny forskning, som er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Pediatrics.

Forskerne sammenlignede resultater fra nationale test i sprog og matematik, som børnene tog i henholdsvis fjerde og syvende klasse, med data fra det islandske register over udskrivninger af receptpligtig medicin.

Ud af 11.872 de børn, der havde taget testen på begge klassetrin, havde lidt over 1.000 børn været i behandling for adhd på et tidspunkt i perioden fra fjerde til syvende klasse. 317 børn havde påbegyndt behandlingen i denne periode.

De børn, der ikke var i medicinsk adhd-behandling, scorede stort set ens i de to prøver, mens børn, der fik behandling for adhd, generelt havde et dårligere resultat i prøven i syvende klasse. Faldet var dog mindre markant for de børn, der kom hurtigst i behandling.

Eksempelvis i matematiktesten oplevede de børn, der inden for et år efter prøven i fjerde klasse havde påbegyndt adhd-behandling, kun et fald i testscoren på en pct, mes det tilsvarende fald lå på mere en ni pct. for de børn, der først indledte adhd-behandling i sjette eller syvende klasse.

Forskerne konkluderer, at senere start på medicinsk adhd-behandling er forbundet med dårligere resultater i skoletest, men de understreger samtidigt, at de ikke har nogen viden om baggrunden for de adhd-diagnoser, der er blevet stillet, ligesom de heller ved, om nogen af børnene har fået supplerende terapi eller anden hjælp med skolearbejdet.

Pediatrics, online: A Population-Based Study of Stimulant Drug Treatment of ADHD and Academic Progress in Children

Skriv kommentar