Patienter venter stadigt længere på afgørelser i klager over behandling i den danske sundhedssektor. Det skriver Politiken, hvor Patientsombuddets direktør, Steffen Egesborg Hansen, vurderer, at den gennemsnitlige ventetid på 13 måneder i 2013 ikke blev kortere i 2014. For fem år siden tog det under ti måneder at behandle en typisk klagesag. For klager, hvor patienter kræver kritik af konkrete personer, er ventetiden nu 17 måneder. »Vi har desværre ikke knækket kurven. Særligt er det vanskeligt for os at følge med i...

»Disciplinærnævnet slår ring om lægerne« Jacob Egevang var så ked af Disciplinærnævnets måde at arbejde på, at han efter blot to år på posten som patientrepræsentant for Forbrugerrådet valgte at forlade det. Hans oplevelse var, at nævnet kerede sig mere om lægerne end patienterne.
Skriv en kommentar
Læger hænger i gabestok i årevis Ombudsmanden har bedt Patientombuddet om at forklare, hvorfor sagsbehandlingstiderne i Disciplinærnævnet trods en række tiltag fortsat er meget høje. Disciplinærnævnet erkender, at der er et problem.
Skriv en kommentar
Overlæge: Patienter deltager på lige fod med os i Disciplinærnævnet Klager afvises ikke i Disciplinærnævnet, fordi lægernes repræsentanter agerer som et hvidt broderskab, men fordi bevisbyrden ikke er tung nok, mener Anja Ulrike Mitchell, formand for Overlægeforeningen.
Skriv en kommentar
Rigsrevisionen: Indberetning af utilsigtede hændelser sejler I en ny beretning fra Rigsrevisionen får Patientombuddet og Sundhedsministeriet en sønderlemmende kritik. Patientombuddet har ikke overblik over utilsigtede hændelser, og ministeriet gør ikke noget ved det, lyder det.
Skriv en kommentarDialogsamtaler halverer lægeklager Efter såkaldte dialogsamtaler mellem en patient eller pårørende, der har klaget, og den ansvarlige læge, sygeplejerske eller ledelse, vælger hver anden at droppe klagen. Patientombuddet er godt tilfredse.
Skriv en kommentar