Dialogsamtaler halverer lægeklager Efter såkaldte dialogsamtaler mellem en patient eller pårørende, der har klaget, og den ansvarlige læge, sygeplejerske eller ledelse, vælger hver anden at droppe klagen. Patientombuddet er godt tilfredse.

Omkring 7.000 patienter og pårørende valgte i 2014 at klage til Patientombuddet efter en dårlig oplevelse med sundhedsvæsenet. Det er flere end nogensinde før, og for at imødegå udviklingen har Patientombuddet for et par år siden etableret en ordning, hvor klageren skal tage stilling til, om han eller hun ønsker en såkaldt dialogsamtale.  Her mødes patienten eller den pårørende med den behandlingsansvarlige læge eller sygeplejerske, eventuelt den ansvarlige ledelsesperson, og det er både tilladt at skælde ud og stille spørgsmål....

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement