Folketingets Ombudsmand har givet Lægeforeningen medhold i en klage over Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, der offentliggør kritik af sundhedspersoner i den såkaldte ‘gabestok’. Lægeforeningen mente, at lægernes retssikkerhed er blevet krænket, og at Patientombuddet har straffet læger dobbelt ved at lade kritikken være offentligt tilgængelige længere end to år fra afgørelsen. Lægernes fagforening klagede til Ombudsmanden i februar 2013, efter Patientombuddet i flere tilfælde havde offentliggjort kritik op til halvandet år efter afgørelsen, hvilket ifølge Lægeforeningen har forlænget straffen af lægerne, da diciplinærnævnets kritik ifølge...

»Disciplinærnævnet slår ring om lægerne« Jacob Egevang var så ked af Disciplinærnævnets måde at arbejde på, at han efter blot to år på posten som patientrepræsentant for Forbrugerrådet valgte at forlade det. Hans oplevelse var, at nævnet kerede sig mere om lægerne end patienterne.
Skriv en kommentar
Læger hænger i gabestok i årevis Ombudsmanden har bedt Patientombuddet om at forklare, hvorfor sagsbehandlingstiderne i Disciplinærnævnet trods en række tiltag fortsat er meget høje. Disciplinærnævnet erkender, at der er et problem.
Skriv en kommentar
Overlæge: Patienter deltager på lige fod med os i Disciplinærnævnet Klager afvises ikke i Disciplinærnævnet, fordi lægernes repræsentanter agerer som et hvidt broderskab, men fordi bevisbyrden ikke er tung nok, mener Anja Ulrike Mitchell, formand for Overlægeforeningen.
Skriv en kommentar
Rigsrevisionen: Indberetning af utilsigtede hændelser sejler I en ny beretning fra Rigsrevisionen får Patientombuddet og Sundhedsministeriet en sønderlemmende kritik. Patientombuddet har ikke overblik over utilsigtede hændelser, og ministeriet gør ikke noget ved det, lyder det.
Skriv en kommentarDialogsamtaler halverer lægeklager Efter såkaldte dialogsamtaler mellem en patient eller pårørende, der har klaget, og den ansvarlige læge, sygeplejerske eller ledelse, vælger hver anden at droppe klagen. Patientombuddet er godt tilfredse.
Skriv en kommentar