Lægefaglig kontorchef med interesse for læring og retssikkerhed

Dette job er udløbet

Vil du arbejde for retssikkerhed for patienter og personale i sundhedsvæsnet? Vil du bidrage til læring af klagesager? Og har du lyst til at stå i spidsen for styrelsens eksterne sagkyndigkorps?

Vi glæder os til at læse din ansøgning, hvis du kan svare ja til disse spørgsmål.

Om os
Styrelsen for Patientklager sikrer en uvildig behandling af klage- og ankesager relateret til det danske sundhedsvæsen. Vi er hverken patienternes eller sundhedsvæsenets forlængede arm. Vi vurderer alene en sag ud fra loven, sagsmaterialet og den sundhedsfaglige vurdering, som vi indhenter fra erfarne sagkyndige.

Vi har som uvildig styrelse et ansvar for at bygge bro og genskabe tilliden til sundhedsvæsenet i sager, hvor patienter eller pårørende oplever, at noget er gået skævt. Styrelsen skal være et fagligt fyrtårn, der står for retssikkerhed og høj faglighed.

Vi bidrager til et åbent og lettilgængeligt klagesystem, der fokuserer på læring og udvikling. Vi er et tværfagligt hus med cirka 240 engagerede og højtkvalificerede administrative, juridiske og sundhedsfaglige medarbejdere.

Om kontoret
Kontoret Sundhedsfaglige og Sagkyndige er en stabsfunktion, som servicerer styrelsens sagsbehandlende kontorer.

Du kommer til at stå i spidsen for en flok erfarne, dedikerede og udviklingsorienterede medarbejdere. Kontoret består af læger, tandlæger og sygeplejersker. Derudover er der ca. 550 eksternt tilknyttede sagkyndige (klinikere), som udarbejder sundhedsfaglige vurderinger i sagerne.

Kontorets medarbejdere har en række opgaver, som er en forudsætning for effektiv sagsbehandling af høj faglig kvalitet. Det er for eksempel:

  • Oplæring af nye sagkyndige
  • Sundhedsfaglig screening af klager
  • Dialog med Styrelsen for Patientsikkerhed
  • Rekruttering af sagkyndige i dialog med de faglige selskaber
  • Feedback på og kvalitetsvurderinger af sagkyndigvurderinger
  • Sundhedsfaglig hjælp til sagsbehandlere fx hændelsesforløb, udpegning af parter og relevant sagkyndig, spørgsmål til den sagkyndige og forståelse af sagkyndigvurderingen

Dine primære arbejdsopgaver
Du bliver som kontorchef ansvarlig for, at vores afgørelser baseres på korrekte sundhedsfaglige vurderinger. Du skal i hverdagen lede medarbejderne, så kontoret understøtter sagsbehandlingen med den sundhedsfaglige bistand, der er behov for i de enkelte led af sagsprocessen. Det gælder lige fra sagen modtages til afgørelsen sendes ud.

Du skal arbejde for, at medarbejdernes kompetencer er relevant sammensat og opdateret i forhold til de specialer og fagområder, sagsbehandlerne søger sparring på.

Sagsbehandlingen fungerer, når hele korpset af sagkyndige har den rette faglige sammensætning, og vurderingerne har den rette kvalitet. Du er som kontorchef ansvarlig for:

  • at rekruttere det rette antal sagkyndige inden for de relevante specialer
  • et velfungerende samarbejde med de faglige selskaber
  • konstruktiv og læringsbaseret feedback på de sagkyndiges arbejde
  • dialog med sagkyndige om principielle faglige spørgsmål
  • løbende dialog med de sagkyndige om at deres arbejde i styrelsen

Du får ansvaret for et tæt og konstruktivt samarbejde med de øvrige ledere, så kerneopgaven løftes med fokus på effektive sagsprocesser og sikker drift.

Din uddannelse og personlige kvalifikationer
Du er fagligt velfunderet med klinisk erfaring og har meget gerne en samfundsmedicinsk baggrund. Du har solid erfaring med tværfagligt og tværgående samarbejde og forstår sundhedsvæsnets organisation og funktion.

Du skal kunne give sundhedsfaglig rådgivning i forbindelse med komplekse og til tider principielle sager. Derfor er det en forudsætning, at du formår at perspektivere din sundhedsfaglige baggrund ind i den juridiske og organisatoriske kontekst.

Du har mindst 3 års ledelseserfaring, har stærke relationelle kompetencer, er empatisk og har høj personlig integritet.

Som leder udviser du tillid til, at dine medarbejdere kan arbejde selvstændigt, og du har let ved at uddelegere opgaver.

Det er altafgørende, at du evner at rumme og bruge styrken i forskellighederne blandt medarbejderne, og derfor er det også vigtigt, at du er lyttende og dialogorienteret. Det er samtidig vigtigt, at du kan vise en tydelig retning og prioritere i kontorets opgaver.

Vi tilbyder
Vi tilbyder en arbejdsplads, der tror på værdien af videndeling. Vi mener, at samspillet mellem fagligheder udgør nøglen til succes. Vi har derfor stort fokus på at spille hinanden gode og løfte i flok. Du bliver med andre ord en del af et aktivt fagligt miljø, hvor du sammen med dygtige og engagerede kolleger får mulighed for at bruge og udvikle dine kompetencer og være med til at udvikle vores fremtidige måde at arbejde på.

Du refererer til direktøren for Styrelsen for Patientklager og indgår i et chefteam med styrelsens øvrige kontorchefer.

Om ansættelsen
Ansættelse sker i henhold til Rammeaftale om kontraktansættelse af chefer i staten. Stillingen er indplaceret i løngruppe 1 (lønramme 37). Ansættelsen sker på åremål.

Kontakt os gerne
Du er velkommen til at ringe til direktør Lizzi K. Jakobsen på tlf. 2575 0712, hvis du har spørgsmål til stillingen.

Er du interessert?
Klik på “Søg job” og send os din ansøgning med CV og eksamensbevis. Kort efter ansøgningsfristen indkalder vi til første samtale. Første samtale forventes afholdt den 22. januar, og anden samtale forventes afholdt den 26. januar. Du kan forvente et testforløb i forbindelse med anden samtale.

Styrelsen for Patientklager har røgfri arbejdstid.

Vi opfordrer alle interesserede til at søge stillingen – uanset alder, køn, religion, handicap, etnisk baggrund.