Social- og psykiatrifaglig brobygger imellem Præhospitalet og det kommunale sundhedsvæsen

Dette job er udløbet

Grundlæggende handler det om, at borgerne skal opleve tryghed og føle, at deres råb om hjælp bliver hørt, selvom den problemstilling de ringer til 1-1-2 med, ikke umiddelbart kræver indlæggelse eller en indsats fra det præhospitale beredskab. Målet er, at de ledes videre til den rette hjælp – det rette sted. Og det er netop her, du får en central rolle!

AMK-Vagtcentralen har dagligt mellem 150-250 borgerkontakter, hvoraf det er erfaringen, at 10-15 af disse borgere henvender sig med problematikker, som ikke umiddelbart lader sig løse i det nuværende præhospitale set-up. Et set-up hvor det helt centrale er systematisk og hurtig symptomafdækning for at kunne aktivere det nødvendige akutte beredskab, så den akut, kritisk syge borger eller tilskadekomne modtager den rette hjælp i rette tid.
Et system der virker optimalt ved akut, kritisk sygdom eller tilskadekomst, men hvor det kan være svært at hjælpe de borgere, der fremstår med mange konkurrerende problemstillinger, ofte sociale og psykiatriske, men hvor akut kritisk sygdom eller tilskadekomst, ikke er en af dem. Disse borgere kan ligeledes have har svært ved at sætte ord på, hvad de har brug for hjælp til, og nogle oplever, at de ikke har anden udvej end at ringe 1-1-2.

AMK-Vagtcentralens personale, der er trænet i at agere hurtigt og systematisk, bruger ofte meget tid og mange ressourcer på at forsøge at hjælpe disse borgere videre til andre dele af sundhedsvæsenet. Men da det ikke er deres primære kerneopgave, er vi overbeviste om, at en brobygger som dig vil kunne være med til at hjælpe borgerne endnu bedre.

Du bliver derfor ansat på AMK-Vagtcentralen i Aarhus, hvor du primært skal være med til at hjælpe de udsatte borgere videre, som ringer 1-1-2 med problemstillinger, der ikke umiddelbart lader sig løse af præhospitalets akutte beredskab.

Dine opgaver:

  • Formålet med din vejledning er at hjælpe borgeren derhen, hvor vedkommende bedst kan hjælpes, fx ved kommunale eller frivillige tilbud. Det er forhåbningen, at du kan hjælpe borgeren videre, så vedkommende ikke igen kommer i en situation, hvor et opkald til 1-1-2 føles som den eneste eller nemmeste vej til at få hjælp til hverdagen.
  • I udgangspunktet skal du vejlede og hjælpe borgeren videre via telefonen. Men i nogle tilfælde vil du skulle ud til borgeren for at kunne yde den bedste hjælp.
  • Du skal være med til at udarbejde en beskrivelse af den gruppe af borgere, du er i kontakt med. Herunder hvilke problemstillinger de ringer med, hvordan du hjælper dem og mængden af opkald. Din beskrivelse skal bruges til at gøre os meget klogere på, hvordan vi fremadrettet bedst hjælper borgerne videre i systemet.
  • Igennem dit arbejde skal du være med til at bygge bro og styrke samarbejdet mellem Præhospitalet og det kommunale sundhedsvæsen.

Da der er tale om en projektstilling, vil der være god mulighed for, at du selv kan sætte dit præg på den.

Din profil:

  • Om du er psykiatrisk sygeplejerske, socialpædagog, socialrådgiver eller noget helt fjerde, er mindre relevant. Det vigtigste er, at du med din store erfaring indenfor social- og psykiatriområdet, kan vejlede de borgere, der ikke umiddelbart kan finde ’den rette indgang’ til sundhedsvæsenet, eller som føler sig utrygge og handlingslammede i mødet med systemerne.
  • Det vil være en fordel, hvis du har erfaring fra det social- og psykiatrifaglige område, eksempelvis fra en rådgivningstelefon, et kommunalt udrykningsteam eller lignende.
  • Du skal have gode kommunikative og relationelle evner – det skal være naturligt for dig at tale med mennesker, der befinder sig i en sårbar situation.
  • Du skal besidde en vis portion robusthed, da de borgere, der ringer 1-1-2, ofte har mange akutte og langvarige problemstillinger at tumle med.
  • Du skal kunne være løsningsorienteret i en verden, hvor løsningen på borgerens problemstillinger, hverken er ’quick-fix’ eller ’lige til højrebenet’.
  • Du skal have indgående kendskab til organiseringen af især det kommunale sundhedsvæsen.
  • Det vil være en fordel, hvis du allerede har et godt netværk i kommunerne, som vil kunne hjælpe dig med at finde det rette tilbud til de borgere, du skal hjælpe videre.

Om stillingen:

  • Fuldtid
  • Projektansættelse i 9 måneder fra den 1. november 2016 – 1. juli 2017.
  • Arbejdstiden er i dag/aftentimer på alle hverdage, efter nærmere aftale med den konkrete ansøger.
  • Arbejdspladsen er AMK-Vagtcentralen i Århus.
  • Løn efter gældende overenskomst
  • Ansøgningsfrist den 19. september kl. 12.00
  • Samtaler forventes afholdt den 26. eller 27. september

Søg stillingen ved at trykke på “Ansøg Her!”

Hvis du vil vide mere

Du er meget velkommen til at kontakte Oversygeplejerske i AMK-Vagtcentralen, Trine Agerskov på telefon 78414903 eller e-mail: Trine.Agerskov@ph.rm.dk

Da Region Midtjylland er igennem en væsentlig spareplan, vil omplaceringsramte medarbejdere der søger stillingen have fortrinsret til samtale.