Læger mistænkeliggøres
 på et tyndt grundlag Det er muligt, at læger påvirkes af industriens markedsføring, men påstanden kræver bedre dokumentation, end Lægemiddelstyrelsens blad leverer.

I decembernummeret af bladet Rationel Farmakoterapi har Jens Søndergaard og Morten Andersen med artiklen ’Markedsføring af lægemidler har stor effekt – hvad er mekanismerne?’ rettet et angreb på lægemiddelindustriens markedsføring og danske lægers påvirkelighed af informationen og gaverne og det personlige forhold til de ansatte i de profitfokuserede industrier. Profit kommer i øvrigt fra latin profectus = fremskridt, fremgang, og bruges som betegnelse for gevinst, overskud ved udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed, altså merværdi, som er det, hele vores samfund lever...

Prøv Dagens Medicin gratis i 4 uger*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 4 uger.

Efter 4 uger fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement