Forskere udvikler app til personaliseret træning efter hjerterytme Italienske forskere har udviklet en app og trænings-'tracker', der bruger hjerterytme til at optimere træning i forhold til at reducere risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Hjerterytme er den mest præcise parameter for kroppens respons på motion.

På den baggrund har italienske forskere udviklet, hvad de kalder Personal Activity Intelligence (PAI), der er den første aktivitets tracker, som bruger hjerterytmen til at hjælpe folk med at opnå den optimale træning og det optimale helbred i forhold til at undgå hjerte-kar-sygdomme.

Videnskaben bag PAI er netop blevet præsenteret på en kongres for European Society of Cardiology i Rom.

»Helbredsfordelene ved regelmæssig motion er veldokumenterede, men folk ved sjældent, hvor meget de skal træne for at undgå hjerte-kar-sygdomme og en for tidlig død. Folk er måske for lidt aktive, fordi de ikke har personaliseret og meningsfuld information om, hvor meget fysisk aktivitet de har brug for og ved hvilken intensitet,« fortæller en af forskerne bag det nye studie, kardiolog Javaid Nauman fra Cardiac Exercise Group, Norwegian University and Science Technology i Trondheim, Norge, i en pressemeddelelse.

European Society of Cardiology anbefaler, at voksne laver 150 minutters moderat eller 75 minutters intens træning om ugen eller en kombination af moderat og intens træning med det samme energiforbrug.

Men hvert år bidrager mangel på motion alligevel til mere en fem millioner dødsfald på verdensplan og en samlet udgift på 80 mia. euro til sundhedsvæsner.

PAI oversætter hjerterytmen fra en hvilken som helst form for fysisk aktivitet og sammen med personlig information såsom alder, køn, vægt, makspuls og så videre kombinerer det til en simpel score, der skal hjælpe folk med at forblive sunde og raske, så de ikke bliver et tal i statistikken.

»Målet er at holde sin PAI score på over 100 over en periode på syv rullende dage for at beskytte sig selv mod for tidligt dødsfald på grund af hjertesygdomme,« siger Javaid Nauman.

Sådan virker PAI

Til at udvikle PAI har forskerne brugt data fra 4.637 personer i HUNT Fitness Study.

På baggrund af spørgeskemaer fra HUNT omkring fysisk aktivitet har de udviklet en algoritme til at vurdere, hvor meget den enkelte person optimalt bør træne. Efterfølgende blev forsøgsdeltagerne inddelt i grupper i relation til deres PAI score (0, 1-50, 51-99, mere end 100).

Ved opfølgning gennemsnitligt 28,7 år senere havde der været 10.062 dødsfald blandt testdeltagerne, hvoraf 3.867 havde været af hjerte-kar-sygdomme.

Mænd og kvinder med en PAI score på mere end 100 havde henholdsvis 17 og 23 pct. reduceret risiko for at være døde af hjerte-kar-sygdomme sammenlignet med kontrolgruppen og 13 og 17 pct. reduceret risiko for dødsfald generelt og uafhængigt af andre risikofaktorer som rygning og fedme.

»PAI er for alle. Unge, gamle, fit og ikke fit, og det er et nummer, som er let at forstå. Uanset hvilken form for fysisk aktivitet du laver, øger du hjerterytmen og bidrager til din PAI score, der bliver beregnet med PAI-appen. Des hurtigere dit hjerte slår, des hurtigere indsamler du PAI points, men du kan også træne ved lavere intensitet i længere tid for at optjene PAI points. Vores forskning viser, at man ved at holde sin PAI score på over 100 kan reducere risikoen for en for tidlig død,« siger Javaid Nauman.

Skriv kommentar