Sektionsleder (overlæge) til rådgivningssektionen i Tilsyn og Rådgivning Øst i København
Vil du have en anderledes karriere som læge og leder? Så er dette job måske noget for dig.
Om Tilsyn og Rådgivning Øst
Vi er en stor sundhedsfaglig enhed med ca. 100 medarbejdere (herunder eksterne konsulenter, bl.a. styrelsens sagkyndige rådgivere), 4 sektionsledere og en enhedschef.
Vi yder sundhedsfaglig rådgivning til andre myndigheder og sundhedspersoner vedrørende retslægelige ligsyn, trafikmedicin, anmeldelsespligtige smitsomme sygdomme, beredskabsopgaver og miljøforurening. Derudover fører vi tilsyn med behandlingssteder og autoriserede sundhedspersoner.
Enheden er præget af et godt kollegialt samarbejde med fokus på udvikling og læring. Personalet består af læger, oversygeplejersker, tandlæger, folkesundhedsvidenskabskandidater og andre akademikere, administrativt personale og studentermedhjælpere. Vi er uddannelsesafdeling for speciallægeuddannelsen i samfundsmedicin, hvor vi har gode evalueringer fra uddannelseslægerne samt en fin inspektorrapport.
Aktuelt har vi omfattende opgaver relateret til covid-19 pandemien, herunder smitteopsporing og udbrudshåndtering samt rådgivning af sundhedsvæsenet og øvrige myndigheder.
Dit arbejde
Du bliver personaleleder for 20-25 dedikerede og fagligt dygtige medarbejdere, herunder overlæger, afdelingslæger, uddannelseslæger, oversygeplejersker samt akademikere. Du bliver en del af enhedsledelsen og refererer direkte til enhedschefen.
Dine ledelsesopgaver er primært inden for enhedens rådgivningsportefølje og omfatter en blanding af drifts- og udviklingsopgaver. Aktuelt fylder den daglige ledelse af enhedens covid-19 opgaver en del, men rådgivningen på øvrige områder som miljø, andre smitsomme sygdomme, trafikmedicin, retsmedicin m.m. skal fortsat varetages. Du skal indgå i opgaver i relation til samfundets beredskab.
Derudover får du ansvaret for den fortsatte udvikling af speciallægeuddannelsen i enheden i samarbejde med den uddannelsesansvarlige overlæge.
Ud over den almindelige drift, består opgaveporteføljen også af besvarelse af folketingsspørgsmål og bestillinger på projekter fra departementet i Sundheds- og Ældreministeriet.
Vi har en lægebemandet beredskabsvagt uden for normal arbejdstid, der er mulighed for at deltage i.
I samarbejde med vores presse- og kommunikationsafdeling skal du svare på spørgsmål fra medierne.
Din uddannelse, erfaring og personlige kvalifikationer
Du er uddannet speciallæge gerne i samfundsmedicin, men andet relevant speciale kan også komme i betragtning. Du har erfaring med og gerne uddannelse i ledelse, og du er vant til at træffe selvstændige beslutninger og få dem gennemført. Erfaring med myndighedsarbejde er en fordel, men ikke et krav.
Derudover lægger vi vægt på, at du:
- har stor personlig integritet
- er struktureret og når dine mål
- kan samle og motivere dine medarbejdere
- finder sundhedsjura interessant
- har lyst til at arbejde projektorienteret og tværfagligt
- har gode kommunikative evner
- evner at veksle mellem en uformel omgangstone samtidig med, at du kan træde i karakter, når det gælder.
Vi tilbyder
Et meningsfyldt arbejde, hvor du kan bruge din lægefaglighed og din interesse for ledelse i et bredere samfundsmæssigt perspektiv med fokus på patientsikkerheden. Der vil være en grundig introduktion til styrelsen og vores opgaveportefølje.
Desuden tilbyder vi relevante kurser fx inden for sundhedsjura, ledelse og medietræning.
Enheden er præget af et godt og tæt samarbejde mellem kolleger inden for og på tværs af faggrupper og enheder, og der er derfor altid mulighed for sparring om opgaver og beslutninger, og en uformel men respektfuld omgangsform.
Om ansættelsen
Ansættelse som overlæge sker i henhold til Rammeaftale om kontraktansættelse af chefer i staten med en grundløn efter gruppe 1 (lr. 37). Ansættelsen sker som udgangspunkt på åremålsvilkår, jf. principperne i aftalen om åremålsansættelse.
Ansættelse som overlæge forudsætter speciallægeanerkendelse.
Det er en forudsætning for ansættelsen, at du kommer igennem PETs godkendelsesprocedure med henblik på sikkerhedsgodkendelse.
Kontakt os gerne
Du er velkommen til at ringe til enhedschef Bente Møller på tlf. 7222 7815, hvis du vil vide mere om stillingen.
Du kan læse mere om os på vores hjemmeside www.stps.dk.
Er du interesseret?
Klik på “Søg job” og send os din ansøgning med CV og eksamensbevis. Ansættelsessamtaler forventes afholdt i uge 49 og 50.
I Styrelsen for Patientsikkerhed arbejder vi for, at det er trygt at være patient. Vores ambition er at skabe værdi i udviklingen af et sikkert og lærende sundhedsvæsen. Styrelsen for Patientsikkerhed fører det overordnede tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet. Styrelsen bistår desuden sundheds- og ældreministeren med den centrale forvaltning af forhold vedrørende patienters sikkerhed og forhold vedrørende læring i sundhedsvæsenet.Vi fører tilsyn med behandlingssteder og sundhedspersoner, og vi autoriserer sundhedspersoner. Vi administrerer desuden rapporteringssystemet om utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet, ligesom vi administrerer EU-reglerne om sygesikring ved behandling i udlandet.
På det grundlag bidrager vi til, at sundhedsvæsenet lærer af fejl og forebygger gentagelser.
Vi er mere end 300 medarbejdere og har tilknyttet sagkyndige konsulenter. Styrelsen dækker hele landet og har enheder i København, Kolding, Randers og på Færøerne.
Styrelsen for Patientsikkerhed har røgfri arbejdstid.
Vi opfordrer alle interesserede til at søge stillingen – uanset alder, køn, religion, handicap, etnisk baggrund.