Annonce

Annonce

Nu skal Sjællands Universitetshospital drive lægepraksis på Lolland

Hospitaler i Region Sjælland trækkes nu for alvor ind i kampen for at løse lægemanglen i almen praksis. Regionsledelsens nye krav lyder, at hvert hospital skal drive én lægepraksis hver. For Sjællands Universitetshospital gælder det en ny lægeklinik på Lolland, men hospitalet lover, at tvang ikke kommer på tale for at sikre bemandingen.

Ad

Region Hovedstaden blæser til kamp mod forbruget af opioider

Region Hovedstaden har vedtaget en ny handleplan, der skal sænke det lægeordinerede forbrug af opioider med mindst 15 pct. Med handleplanen følger ambitiøse mål for indsatsen i både almen praksis og i den sekundære sektor, hvor brugen af flere lægemidler udfases.

Ad

Region Nordjylland tager ydernummer fra læge for at bryde sundhedsloven

Efter et længere forløb har Region Nordjylland højst usædvanligt besluttet at hjemtage et ydernummer fra en praktiserende læge i Sindal. Årsagen er, at regionen vurderer, at der i strid med sundhedsloven ikke er en fast læge til stede i lægeklinikken. Ejerlægen anfægter afgørelsen.

Ad

Jannick Brennum leder efter nye perspektiver på tilværelsen i kulturen

Som vicedirektør på Rigshospitalet og næstformand i Medicinrådet bruger Jannick Brennum meget tid på den lægegerning, han elsker. Når det kommer til kultur, bliver han derfor mest af alt inspireret af andre til nye oplevelser, som giver nye refleksioner om både det private og professionelle liv.

Ad

Ung læge modtager talentpris for sin gigtforskning

Line Uhrenholt fra Aalborg Universitetshospital får Gigtforeningens Ung Forskertalentpris 2025. Hendes forskning viser, at at op mod to ud af tre patienter kan klare sig med mindre biologisk medicin – med færre bivirkninger og lavere belastning af sundhedsvæsenet til følge.

Annonce

Patienten som partner er et nødvendigt kulturskifte

Patientinddragelse behøver ikke koste ekstra tid. For ved at lytte aktivt fra starten og invitere patientens perspektiv ind, kan vi ofte undgå misforståelser, gentagne forklaringer og korrektioner senere. Den tid, vi investerer i dialogen, kommer tilbage som bedre forløb og mere tilfredse patienter og i sidste ende et mindre spild af ressourcer.

Se flere jobs