Da patienten kom i centrum, uden at lægen kom med Der er gang i et paradigmeskifte i sundhedsvæsenet. Patienten skal i centrum, og derfor skal lægernes kommunikationsevner have en overhaling. 5. oktober er der stiftende generalforsamling i det nye Selskab for Kommunikation i Sundhedsvæsenet. 

Patientinddragelse er vildt moderne. Både fra politikere, patientorganisationer og lægernes egne rækker lyder mantraet, at de hvidkitlede skal blive bedre til at tale med patienterne. I fredags mødtes f.eks. Danske Regioner for at diskutere ’Borgernes Sundhedsvæsen – det patientrettede initiativ’, som Danske Regioner står i spidsen for sammen med en lang række andre sundhedsorganisationer. »For at sikre en patientcentreret praksis er det afgørende, at patienter oplever at blive lyttet til, relevant inddraget i beslutninger og taget alvorligt,« siger regionsformand i...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement