Ny kvalitet i klagesystemet Det nuværende klagesystem i sundhedsvæsenet er en hybrid mellem et traditionelt, borgerrettet klagenævn og et disciplinærnævn. Det er vigtigt, at få de to typer klager adskilt.

I sit oplæg til en kvalitetsreform bebuder regeringen en renovering af patientklagesystemet, og det ser ud til, at man i løbet af foråret vil kaste sig over dette projekt. Som bekendt har det eksisterende klagesystem været udsat for kritik fra både patienter og sundhedspersonale. Patienter har påpeget, at Patientklagenævnet interesserer sig mere for sundhedspersonernes retssikkerhed end for patienternes rettigheder. Sundhedspersonalet har til gengæld hævdet, at retssikkerheden er under kritik, bl.a. fordi der ikke er en ankeadgang. Begge parter har sådan...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement