Kommunale sundhedsydelser og borgernes behov – passer de sammen? (København)Få konkret viden og nye metoder, der giver bedre velfærd for borgerne

7 november, 09:00 - 16:30

Kommunen slipper billigere og leverer samtidig en højere kvalitet, hvis den inddrager borgeren i sine beslutninger. Det er udgangspunktet for denne konference, som lærer dig metoder til systematisk at sætte borgeren i centrum.

Det handler om det nye begreb ’velfærdsdesign’, som er metoder til at afdække brugernes behov, kortlægge brugerrejser og levere mere og bedre velfærd for pengene. Se hele programmet længere nede på siden.

TILMELD DIG HER

Hvorfor skal du tilmelde dig konferencen?

Få et strategisk og operationelt indblik i mulighederne med velfærdsdesign:

  1. Sådan er værdien af samskabelse og velfærdsdesign for borgere med kommunalt omsorgsbehov. Hvordan dokumenterer man effekt?
  2. Du får konkrete redskaber med hjem, så du med det samme kan sætte nye og bedre processer i værk på din arbejdsplads
  3. Du får diskuteret implementeringsstrategier for borgersamarbejdet

Når du går hjem fra denne konference, vil du være inspireret til et nyt blik på den kommunale sundhedssektor, se muligheder for at finde nye veje og levere ydelser, der stemmer overens med forventningerne både hos borgere og administration.

Målgruppe:

Kommunaldirektører, chefer for kommunalt sundhedsvæsen, sundhedspolitikere, sundhedschefer, distrikt/områdeledere, ledende sygeplejersker, sygeplejersker, fysio- og ergoterapeuter, SOSU-assistenter og andre med interesse for området

Pris:

Målgruppe: 2.500 kr. ekskl. moms (3.125 kr. inkl. moms)

Andre: 5.000 kr. ekskl. moms (6.250 kr. inkl. moms)

OBS: Som betalende deltager er din tilmelding bindende 1 måned før afholdelse af konferencen.

 

TILMELD DIG KONFERENCEN HER

 

Program:

9.00 – 9.30    Ankomst og kaffe

9.30 – 9.40    Velkomst og indledning

9.40 – 10.25  Samskabelse af velfærd – hvilke muligheder og udfordringer giver det?
Hvilken værdi kan vi forvente? Og hvordan kan vi måle og dokumentere den?
Anne Tortzen, cand.scient.pol., ph.d., stifter af Center for Borgerdialog

10.25 – 10.55  Hvordan bruger Kolding kommune velfærdsdesign – en strategisk betragtning
Mikael Sorknæs, leder af Design og Vision, Kolding Kommune

10.55 – 11.15  Pause

11.15 – 11.35  Rødovre kommune bruger service design. Hvad kommer der ud af det?
Velfærdsdesign er ikke mindst en ændring af kulturen. Hvordan bearbejder de det mentale skift til at tænke udefra-ind? Hør hvordan de gør i Rødovre kommune.
Camilla Sort, chefkonsulent, Muusmann og Kristine Rødgaard Andersen, programleder, Rødovre Kommune

11.35 – 11.55 Sikker medicin håndtering
Sikker Medicinhåndtering har til formål at nedbringe antallet af utilsigtede hændelser i kommunens plejetilbud. Hvordan designer man sig ud af det problem?
Kerstin Bro Egelund Seniordesigner, Designskolen Kolding

11.55 – 12.55  Frokost

12.55 – 13.05  Introduktion til værksteder
Hvad skal vi de næste par timer? Indløs billetter til to værksteder

13.05 – 14.20
Værksted 1
Introduktion til designmetoder
Hvordan kan jeg bruge designmetoder aktivt i mit arbejde? Intro og øvelser til enkle, relevante og brugbare designmetoder.
Kerstin Bro Egelund Seniordesigner, Designskolen Kolding

Værksted 2
 Service design som strategisk-taktisk redskab – hvordan sikrer man fælles tilslutning i organisationen?
Camilla Sort, chefkonsulent, Muusmann og Kristine Rødgaard Andersen, programleder, Rødovre Kommune

Værksted 3
Ambition om ligeværdig inddragelse
Det handler om at skabe bedre sundhed, og det starter og slutter hos borgerne. Metoden At borgerdesigne går på tværs og kobler ligeværdigt borgerperspektiver med de fagprofessionelles perspektiver. Borgerdesign sætter problemstillingerne i et nyt lys og skaber i en fælles proces grundlag for anderledes strategiske beslutningerne på tværs. Du får indblik i metoden og prøver elementer af.
Kirsten Engholm Jensen, Tværsektoriel projektleder, Borgerdesign

14.20 – 14.40  Pause

14.40 – 15.55
Værksted 1

Introduktion til designmetoder
Hvordan kan jeg bruge designmetoder aktivt i mit arbejde? Intro og øvelser til enkle, relevante og brugbare designmetoder.
Kerstin Bro Egelund Seniordesigner, Designskolen Kolding

Værksted 2
 Service design som strategisk-taktisk redskab – hvordan sikrer man fælles tilslutning i organisationen?
Camilla Sort, chefkonsulent, Muusmann og Kristine Rødgaard Andersen, programleder, Rødovre Kommune

Værksted 3
Ambition om ligeværdig inddragelse
Det handler om at skabe bedre sundhed, og det starter og slutter hos borgerne. Metoden At borgerdesigne går på tværs og kobler ligeværdigt borgerperspektiver med de fagprofessionelles perspektiver. Borgerdesign sætter problemstillingerne i et nyt lys og skaber i en fælles proces grundlag for anderledes strategiske beslutningerne på tværs. Du får indblik i metoden og prøver elementer af.
Kirsten Engholm Jensen, Tværsektoriel projektleder, Borgerdesign

15.55 – 16.00  Tilbage til plenum

16.00 – 16.30  Fra tanke til handling
Hvis du tror at planlægning er meget arbejde, så er Implementering et endnu større arbejde. Hvad skal du tage højde for? En dialog mellem dagens medvirkende om erfaringer med at komme fra plan til handling.

16.30          Afrunding og kom godt hjem

Speakers

  • Anne Tortzen

  • Camilla Sort

  • Kerstin Bro Egelund

  • Kirsten Engholm Jensen

  • Mikael Sorknæs

  • Kristine Rødgaard Andersen

Kommunale sundhedsydelser og borgernes behov – passer de sammen? - København

Stadig ledige pladser