Industriens vagthund fandt enkelt regelbrud på dansk kræftkongres Ikke alle lægemiddelfirmaer overholdt lovgivning og etiske regler for branding og markedsføring af sine lægemidler på den årlige ESMO-kongres i oktober. Et enkelt firma præsenterede lægemidler, som endnu ikke var markedsført.

På den store onkologikongres ESMO, der løb af stablen i Bellacentret den 7.- 11. oktober 2016, var der enkelte medicinalfirmaer, som i deres pipeline, beskrev produkter, der endnu kun er i registreringsfasen. Og det er prælancering af et endnu ikke godkendt produkt, siger Lægemiddelindustriens eget etiske Nævn, ENLI. »Det må man ikke, da der er et helt generelt princip om, at man skal adskille videnskab og reklame,« siger sekretariatschef i ENLI Rikke Bækgaard Thomassen, som sammen med nogle kolleger deltog...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement