Engagement i ledelse – og et begrænset antal patienter – sikrer kvalitet i praksis Praksislægers brug af egen kvalitetsrapport afhænger ifølge et nyt dansk studie i høj grad af deres engagement i ledelse. Jo mere de engagerer sig, jo tættere følger de deres data. Det kan løfte kvaliteten – som dog bliver truet, hvis antallet af patienter bliver for højt. 

Praksislægens engagement i ledelse er i meget høj grad afgørende for, at lægen bruger egne kvalitetsrapporter i sit arbejde med at forbedre kvaliteten i egen praksis. Derudover kan brugen af kvalitetsrapporter forbedre kvaliteten af klinikkens service på flere punkter. Det er hovedkonklusionen af en kombineret spørgeskemaundersøgelse og registerstudie, som Peder Ahnfeldt-Mollerup, ph.d. og praktiserende læge i Vejle, har gennemført – forskning, hvis resultater netop er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Quality Management in Health Care. »Studiet siger ikke noget om,...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement