Sundheds­platformens program­direktør afviser Løhdes kritik
»Jeg er ikke en djøffer, der ikke lytter til, hvad de siger, men er tværtimod vant til at arbejde i team med klinikerne på operationsgangene. Vi kender allerede en del af problemerne og fejlene, som vi kunne rette i morgen, hvis vi sad 1.000 mennesker herude. Men det gør vi så ikke,« siger Gitte Fangel. — Foto: Region Hovedstaden

Sundheds­platformens program­direktør afviser Løhdes kritik Sundhedsplatformen skal styrke lægens dialog med patienter og pårørende ved at levere tidstro data, siger programdirektør Gitte Fangel som et modsvar til, at innovationsminister Sophie Løhde (V) har sat spørgsmålstegn ved systemets krav om, at læger selv skal skrive journalen.

Innovationsminister Sophie Løhde (V) ser ikke hele billedet, når hun i Dagens Medicin udtrykker bekymring over, at klinikere på bl.a. Rigshospitalet vurderer, at de nu bruger 80 pct. af deres tid på at skrive journaler i Sundhedsplatformen og 20 pct. på patienterne, mod tidligere 90 pct. patientkontakt og 10 pct. til diktering.

Det mener programdirektør for Sundhedsplatformen Gitte Fangel, der afviser, at man kan opstille et så simpelt et regnestykke. I det hele taget vil hun gerne bidrage til at få flere perspektiver på diskussionen.

»Man kan ikke stille det op som om forholdet mellem tidsforbrug på computer og patient er 80/20. For vi er ved at tage et skridt ind i et mere digitaliseret sundhedsvæsen, hvor vi kommer til at lære at bruge både data og computeren som et mere aktivt redskab sammen med patienten,« siger Gitte Fangel og understreger, at hun derfor gerne vil udfordre billedet af, at det er ’enten eller’.

Udviklingen går i retning af, at det er computeren, lægen, patienten og den pårørende, der går i dialog med hinanden, siger hun. Hendes opgave bliver at hjælpe dem med at kigge ind i computeren, dels ved at optimere arbejdsgangene, dels ved at optimere træningen.

»Den optimering og forbedring kan vi kun lave, når brugerne er på, for vi kan ikke sidde og tænke det i en glasklokke på Lyngbyvej – det er noget, vi skal gøre sammen med brugerne,« siger Gitte Fangel.

Dagens Medicin: Men hører I, at bl.a. andre overlæger som Ulf Helgstrand (Ulf Helgstrand har i Dagens Medicin fortalt, at han vil sige op pga. Sundhedsplatformen) oplever alle de mange fejl og mangler som en alvorlig stopklods for deres arbejde?

»Jo, vi hører kritikken,« siger Gitte Fangel, der udmærket godt er klar over, at klinikerne bokser med kontakten til FMK, at Sundhedsplatformen især gør knuder i forhold til de ambulante besøg, og at det er besværligt at tjekke patienter ind.

»Hvis man i Sundhedsplatformen får opstartet en patient forkert, bliver det forkert hele vejen igennem, og det bliver mere og mere besværligt,« siger hun og erkender, at hun og hendes stab ikke har fået det gjort tydeligt nok, hvis en bruger er kommet på afveje.

»Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det er møgirriterende med alle de fejl og mangler, der pt. er i systemet, men det er en del af det fortsatte forbedringsarbejde«
– Gitte Fangel

»Det er, som om vi har ladet folk gå ud af en forkert tangent i for lang tid. Det betyder, at lægerne ikke ved, hvor de har lavet fejlen, og dermed ikke, hvad de skulle have gjort i stedet. Vi skal have gjort det fuldstændigt tydeligt, at det er sådan her, brugeren skal gøre, både ved hjælp af en form for pixiebog og automatiserede advarsler i systemet, så det kan sige stop,« siger hun.

»Indrømmet, Sundhedsplatformen er virkelig svær at forstå. Det er ikke fordi, at brugerne er dumme i nakken, at de ikke kan finde ud af det – tværtimod taler vi om nogle af de højest uddannede mennesker i Danmark. Det ER svært. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det er møgirriterende med alle de fejl og mangler, der pt. er i systemet, men det er en del af det fortsatte forbedringsarbejde,« siger hun.

Dækningen i Dagens Medicin og andre medier har motiveret hende til at komme ud og følge nogle af lægerne i hverdagen, så hun kan få en bedre fornemmelse af, hvori problemerne ligger.

»Det er vigtigt, at de problemer, de oplever, er det, vi forbedrer, og jeg kender heldigvis mange derude, som vil kunne vise mig deres hverdag. Jeg er ikke en djøffer, der ikke lytter til, hvad de siger, men er tværtimod vant til at arbejde i team med klinikerne på operationsgangene. Vi kender allerede en del af problemerne og fejlene, som vi kunne rette i morgen, hvis vi sad 1.000 mennesker herude. Men det gør vi så ikke. Derfor kommer det til at tage noget tid at komme i mål,« siger Gitte Fangel.

Gitte Fangel har tidligere været vicedirektør på Herlev Hospital. Hun er uddannet sygeplejerske og har siden taget en Diplomlederuddannelse og en Master of Management Development (MMD) fra CBS.

Kommentarer

  1. ah når man starter forkert går det hele forkert. Og det dumme klinikere forstår ikke … er det det man i region h kalder klinikerstøj? Rart at vide at det igen ikke erledelse, admin, politikere eller systemet der svigter, men bare de 1000 brugere der er dumme og sløve til at lære og forstår…

  2. Fantastisk, nu kan jeg sige, at jeg for en gangs skyld er enig med Gitte Fangel; Vi mangler it-kyndige folk til at rette skuden op samt tid!!!

    Hvorfor i al verden standser vi så ikke op? Nuværende system er langt nemmere at holde økonomisk og lægefagligt ovenvande end det umoden SP-SYSTEM vi får serveret idag! Det er simpelt hen for dårligt integreret til de danske forhold og netop dårligt samspil til andre systemer har EPIC fået megen kritik for. Det har tilsyneladende ikke deres store interesse!
    Dog siger de udenlandske erfaringer også, at på trods af optimering vil systemet uvilkårligt stjæle lægetid fra patienterne, det bliver aldrig det samme som før Go-live. Her må politikerne så vurderer, om det virkelig er den vej de ønsker sundhedsvæsenet skal bevæge sig. Afbureaukratisering kan man ikke tale om i givet fald!!!

  3. Kære Gitte Fangel

    Hvem vil du helst klippes af når du bliver studset og får farvet dit hår. En robot? En vikar? Eller ham/hende der ordnet dit hår de sidste 10 gange du har været hos din frisør? – et menneske

    Når du/jeg en gang bliver alvorlig syg vil vi meget gerne have et personligt forhold til dem der behandler os.

    Prøv at læse op på hvordan Beth Lilja oplevede det hun selv blev ramt http://www.b.dk/nationalt/det-er-utilstedeligt-i-et-sundhedsvaesen-i-et-af-verdens-rigeste-lande

    Kort sagt du er en del af dem der er i færd med at indføre et u-menneskeligt system – jeg har fuld respekt for at du med din nuværende position skal forsvare det – men er det sådan du ønsker at du selv og dem du holder af skal behandles hvis de bliver syge.

    Venlig hilsen

    Ejnar Bundgaard Larsen

  4. Kære Gitte
    Det er helt klart for mig at du lever i en it verden og vi læger lever i den menneskelige verden. De to er ikke forenelige. For min skyld kan du jo registrerer at hvad du har lyst til. Men gør det selv. Så taler vi med patienterne, undersøger og behandler dem så godt som muligt.

  5. 8. juni 2016 har Gitte Fangel udtalt sig til Computerworld. Hvordan mon hun selv synes at det passer med hendes nye udtalelser?

    “Det er udfordrende, når de vanlige arbejdsgange skal ændres, eller når systemet virker ustabilt. Men jeg vil samtidig sige, at det ikke er korrekt, som nogle medier skriver, at der er it-kaos,” forklarer programdirektør for Sundhedsplatformen, Gitte Fangel, i pressemeddelelsen fra Region Hovedstaden.

    Hun fortæller, at de væsentligste problemer er løst, og at sundhedsplatformens folk sammen med leverandøren EPIC og NNIT retter fejl løbende.

    Blot vil det tage noget tid, før det også kan mærkes ude på afdelingerne, forklarer Gitte Fangel.

    “Det har som sagt handlet om samarbejdet med FMK (Fælles Medicinkort, red), der har givet besværlige og langsomme arbejdsgange. Og så var der cirka 7.500 blodprøver, som på grund af en fejl i systemet så at sige har siddet fast,” lyder det i pressemeddelelsen.

    Gitte Fangel understreger, at problemerne nu er løst rent teknisk.

    “Men det kan stadig opleves som besværligt, fordi de nye arbejdsgange også skal læres og blive til rutiner,” lyder det fra lederen af sundhedsplatformen.

    https://www.computerworld.dk/art/237307/kritik-af-sundhedsplatformen-jeg-kender-til-flere-situationer-hvor-l-ger-og-sygeplejersker-gr-der-af-frustration?utm_source=RSS&utm_medium=RSS&utm_campaign=RSS

  6. Det er jo lidt problematisk faktisk at er system er svært? Jeg har arbejdet med 7-8 e journal systemer, statistik programmer, databaser, og har aldrig set så kontra intuitiv opbygning. Systemet skal understøtte det klinikeren laver, ikke omvendt. Hvis et system er så bøvlet at fx jeg bruger en fuld måned på kurser, og stadig ikke kan- så er det det forkerte program. Beklager, dyr og skidt beslutning. Stå ved det, så arbejder vi SAMMEN om at finde bedst mulige vej – naturligvis er det som det er- men at blive ved med at tale ned til mig som forsker og overlæge/ det gør mig ret vred.

  7. Det er vist det tætteste man kan komme på “Goddag mand” – “Økseskaft!”. Hvad skulle tidstro data hjælpe på dialog og nærvær i forhold til patienterne? Man skal være meget isoleret fra virkeligheden for at udtale den slags. Men det er åbenbart også tilfældet. Først nu er programdirektøren kommet i tanke om, at det måske er en god idé at tage ud og se hvordan systemet fungerer i en klinisk hverdag! Det er dog en slags børnelærdom for indførelse af nye systemer, at man observerer hvordan de fungerer i praksis. Et rimeligt spørgsmål må derfor overvejes af de ansvarlige: Er der overhovedet den nødvendige kompetence tilstede hos dem, der har ansvaret for implementering af Sundhedsplatformen? Foreløbig synes der at være mere plat end form…

  8. Sundhedsplatformen (SP; Epic) er ikke egnet til det danske sundhedsvæsen. Sundhedsplatformens programdirektør, Gitte Fangel, har derfor også svært ved at forsvare implementeringen af dette kostbare og for danske forhold uegnede IT-system.
    I det daglige arbejde med systemet giver det utallige frustrationer. Der er mange fejl i medicinsystemet, hvilket er potentielt farligt for patienterne. I overensstemmelse hermed er der indrapporteret mange ”utilsigtede hændelser”. Sundhedsplatformen er besværlig at bruge. Dette stjæler ikke kun tid fra patienterne, men også fra forskning, undervisning og fagligt udviklingsarbejde. Mange læger må tage aftener og weekender i brug for at få hverdagen til at fungere (”interessetimer”). Således er arbejdet med Sundhedsplatformen årsag til, at en væsentlig del af arbejdsglæden tages fra sundhedspersonalet.

    Men hvorfor er Sundhedsplatformen uegnet til det danske sundhedsvæsen?
    En del af forklaringen fremgår af udenlandske erfaringer, som peger på, at Sundhedsplatformen ikke er bygget til at samarbejde med andre IT-systemer.

    Et citat fra ” http://ehrsoftware.us/epic-emr-software-review/”:
    “Weaknesses:
    • Discourages use of other systems. All customers of Epic’s electronic health records also live with Care Everywhere, Epic’s health information exchange software. Epic EMR systems do not allow users to share data in a way that will satisfy Meaningful Use requirements, since the software charges a fee to send data to some non-Epic systems.
    • Challenging and costly. Since Epic is a closed platform, many hospitals found it challenging and costly to interconnect with the clinical and billing software of other companies.”

    Der er mange tilsvarende udenlandske erfaringer.

    I Danmark skal Hospitals IT-systemer kunne samarbejde, herunder med andre regioners IT, FMK (medicinsystemet), andre hospitalssystemer, og praktiserende lægers system.
    Det kan Sundhedsplatformen (Epic) ikke.

    Så hvorfor ikke erkende, at anskaffelsen af Sundhedsplatformen er et fejlkøb for så til gengæld at anskaffe et moderne IT-hospitalssystem, som kan samarbejde med andre systemer?

Skriv kommentar