Innovation skal helt ned på jorden SUND Innovation Hub på Københavns Universitet hjælper studerende, iværksættere og sundhedsprofessionelle med at gøre gode idéer flyvefærdige.

En god idé kan opstå mange steder – under en forelæsning i auditoriet, på stuegang eller på personalemødet, hvor et hverdagsproblem skaber frustration og kalder på en løsning.

Nu har de gode idéer fået deres helt eget hus i København. Huset hedder SUND Innovation Hub (SUND Hub) og er en del af Københavns Universitet.

Her kan alle med en god idé få en snak om dens muligheder, og man kan ansøge om at få lov til at benytte husets lokaler, mens man prøver at etablere en iværksættervirksomhed.

»Innovation synes jeg faktisk, er et alt for højtravende ord, og vi prøver at få det hele lidt mere ned på jorden. Det handler simpelthen bare om at identificere et problem og prøve at finde på en løsning,« siger manager Martin B. Justesen.

Han er daglig leder af huset, der i to etager består af mødelokaler, kontorer og et køkken, hvor en lille kaffemaskine brygger på livet løs. Små lyserøde fodspor leder ind fra Nørre Allé til en stor port prydet med et skilt, hvor der står: ‘Har du en idé?’

Og med plejehjem og ældreboliger i De gamles By på den ene side og Panum Instituttet på Københavns SUND-fakultet på den anden ligger SUND Innovation Hub perfekt placeret mellem ‘virkeligheden’ og ‘det kloge hus’, fortæller Martin B. Justesen.

»Det handler nemlig om at lære at arbejde med sine idéer i praksis. I fremtiden bliver universiteterne også afkrævet, at de i højere grad retter sig mod arbejdsmarkedet og skaber kandidater, der kan netop det,« siger han.

Uddannelse i problemløsning

Visionen er at skabe et levende samlingssted, som skal dyrke en problemløsende indstilling og kombinere teori og praksis. Et sted, der også er relevant for færdiguddannede læger og andre sundhedsprofessionelle, som der i øjeblikket findes tre af i huset.

»En læge har branchekendskab og kender problemets omfang indefra. Jeg tænker, at der er rigtig mange læger, der går rundt ude på hospitalerne og oplever nogle problemer, som de måske brænder lidt inde med i hverdagen,« siger Martin B. Justesen.

Eksempelvis står en netop færdiguddannet læge bag initiativet ‘Medical Sandbox’, der er i gang med at udvikle en app om akut nyresvigt, og som har indgået et samarbejde med Dansk Nefrologisk Selskab. Det var stifterens egen oplevelse af, hvor svært akut nyresvigt var at håndtere i praksis for ham og andre yngre læger, der var baggrunden for idéen.

»Hvis man ser eller oplever et problem, kan man blive frustreret og brokke sig. Men man kan også vælge at overveje, hvad der kan gøres ved det, og hvem der kan hjælpe. Den tilgang i mennesker og medarbejdere tror jeg, er ekstremt vigtig, og derfor vil vi gerne hjælpe med at gøre den mulig,« siger Martin B. Justesen.

I øjeblikket har 20 team deres faste gang i huset i fire gange tre måneder, og det er stedets makskapacitet. Men alle, der har en idé, kan mødes med manager Martin B. Justesen, og så opfordres man til at udfylde et spørgeskema på hjemmesiden.

Man kan vælge mellem tre mål: Vil man beskrive et problem? Udvikle en løsning? Eller starte en virksomhed?

Svarene sendes i en fortrolig pdf til en selv og til SUND Hubs manager. For nogle er det nok bare at komme ud med sin frustration over et problem, og for andre gælder det om mere målrettet at udvikle en løsning.

»På sigt regner vi med, at det også kan blive til en slags idébank,« siger Martin B. Justesen.

Forelsket i løsningen

Og mens det tit er én person, der får selve idéen, så bliver flere for det meste koblet på projektet undervejs – én, der ved noget om teknik, én, der kan lave hjemmesiden, og måske én, der kan styre økonomien.

SUND Hubs manager hjælper de mange team med at få gode kontakter og udfordrer projekterne løbende, og derfor ved han også, hvor de fleste falder i.

For mange er den allerstørste udfordring at identificere problemet og komme ud til dem, der skal bruge løsningen og i sidste ende købe den.

»Den klassiske fejl er, at man bliver så forelsket i løsningen, at man glemmer at definere problemet. Vi anbefaler, at man først går ud og snakker med folk og validerer problematikken, ellers kan man heller ikke sælge sin løsning,« siger Martin B. Justesen.

»Rigtig mange synes, at det er meget grænseoverskridende og angstprovokerende at komme ud og snakke med dem, som skal bruge og købe løsningen. Det er et vendepunkt og der, hvor der fleste falder fra, og hvor vi prøver at sætte ind med workshops,« siger Martin B. Justesen.

 

Skriv kommentar